Hoppa till huvudinnehållet

Sticker ut – men jagas av konkurrenterna

Publicerad:
Juke är Nissans första hybrid. Tekniken har man fått genom alliansen med Renault.
Juke är Nissans första hybrid. Tekniken har man fått genom alliansen med Renault. Foto: Pontus Lundahl/TT

25 år efter att Toyota lanserade sin första hybrid gör tekniken premiär hos Nissan Juke. Vi provkör och konstaterar att bilen har sin charm – men ger några vassare tips.

Juke är Nissans något udda fågel. Designen av bakdörrarna skapar en illusion av att detta är en tvådörrars crossover. När bilen kom 2010 uppfattades den som progressiv och nischade sig mot designintresserade snarare än mot dem med praktiska behov. Och så är det fortfarande, även om denna generation har blivit rymligare.

Den stora nyheten med modellen vi kör är att Juke nu erbjuds som hybrid. En teknik man har fått tillgång till genom alliansen med Renault. Bensinmotorn får stöttning av en elmotor som boostar vid acceleration och gör att bilen kan smyga på el i korta sträckor i upp till 55 kilometer i timmen. Det får bilen att kännas rappare samtidigt som bensin- och skattekostnaderna blir lite lägre än för en vanlig bensin-Juke. Skatten för hybriden under de första tre åren är 13 800 kronor i stället för 23 100 kronor.

Å andra sidan börjar instegspriset för en bensin-Juke på 244 600 kronor och på 306 720 kronor för hybriden. Men med den senare får man en trevligare drivlina, med fyrcylindrig motor och ganska rappa 143 hästkrafter.

Jukens styrkor finns bakom ratten. Bilen är underhållande att köra och till skillnad från elbilar som tyngs av stora batterier adderar det lilla hybridbatteriet på 1,2 kilowattimmar inte så mycket vikt. Det märks. Bilen är snabbfotad vid kursändringar och effekten kommer snabbt. Växlingarna sker smidigt.

Svagheterna är som redan nämnts utrymmena. Bagageutrymmet är litet och har blivit mindre på grund av hybridbatteriets placering. Bullernivån i kupén är för hög, då vägbrus och ofiltrerat motorljud letar sig in. Chassit är välbalanserat, vilket betyder att man snabbt ”blir ett” med bilen. Men dämpning och fjädring känns tunn, på gott och ont. Det gör att man känner var man har bilen, men det adderar inte så mycket komfort. Det som får bilen att kännas daterad i denna digitala tidsålder är infotainmentsystemets layout samt den lite plottriga och plastiga miljön. På denna punkt är Juke akterseglad av konkurrenterna.

De mest naturliga utmanarna, om man bara ser till formen, är den lite rymligare syskonbilen Renault Capture samt Toyota CH-R och Kia XCeed.

Jag skulle i stället rekommendera andra hybrider, som Kia Niro hybrid. Den är förvisso lite dyrare, men även större, snålare och har bättre dragvikt, lägre skatt och sju års nybilsgaranti. Hyundai Kona är också trevlig och går att få nästan fullutrustad för 310 000 kronor. En annan favorit är Toyota Yaris Cross som erbjuder en mer praktisk kaross än Juke. Den baseras på Toyotas välutvecklade hybriddrift och går att få med fyrhjulsdrift för 304 000 kronor, vilket gör den unik i klassen. Även Volkswagen Taigo är intressant, trots att den inte erbjuds med hybriddrift, vilket å ena sidan medför lite dyrare bränsle- och skattekostnader, å andra sidan lär den få ett bättre andrahandsvärde än den lite mer udda Nissan Juke. Köp Juke om du gillar designen – annars, låt bli.

Julia Brzezinska/TT

Interiören känns lite daterad, men det går att få heldigitala skärmar som tillval.
Interiören känns lite daterad, men det går att få heldigitala skärmar som tillval. Foto: Pontus Lundahl/TT
Hybriden har fått Nissans nya logotyp och en del aerodynamiska förbättringar i grillen och under bilen.
Hybriden har fått Nissans nya logotyp och en del aerodynamiska förbättringar i grillen och under bilen. Foto: Pontus Lundahl/TT
För att vara en så liten bil sitter man inte så illa som man kan tro.
För att vara en så liten bil sitter man inte så illa som man kan tro. Foto: Pontus Lundahl/TT
Bagageutrymmet är på 354 liter, vilket är en liten minskning med 68 liter jämfört med bensinversionen.
Bagageutrymmet är på 354 liter, vilket är en liten minskning med 68 liter jämfört med bensinversionen. Foto: Pontus Lundahl/TT
Knappen e-pedal innebär att bilen kan köras med bara gaspedalen, bilen bromsar automatiskt när man släpper upp pedalen.
Knappen e-pedal innebär att bilen kan köras med bara gaspedalen, bilen bromsar automatiskt när man släpper upp pedalen. Foto: Pontus Lundahl/TT
Någon helelektrisk Juke finns inte i sikte, däremot kommer snart en elektrifierad version av Micra.
Någon helelektrisk Juke finns inte i sikte, däremot kommer snart en elektrifierad version av Micra. Foto: Pontus Lundahl/TT
Juke är en pigg och körglad bil. Välj den om du gillar designen, annars finns det andra bilar som ger mer för pengarna.
Juke är en pigg och körglad bil. Välj den om du gillar designen, annars finns det andra bilar som ger mer för pengarna. Foto: Pontus Lundahl/TT
Juke är en pigg och körglad bil. Välj den om du gillar designen, annars finns det andra bilar som ger mer för pengarna.
Juke är en pigg och körglad bil. Välj den om du gillar designen, annars finns det andra bilar som ger mer för pengarna. Foto: Pontus Lundahl/TT

Nissan Juke Hybrid N-Connecta

Nissan Juke Hybrid N-Connecta

Grundpris: 306 720 kronor.

Officiell förbrukning: 0,51 liter/mil (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 115 g/km (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 4,7 mg/km.

Motor: Fyrcylindrig bensinmotor på 1,6 liter + elmotor.

Effekt: 94 hk bensinmotor + 49 hk el.

Systemeffekt: 143 hk.

Vridmoment: Bensin: 148 Nm, el: 205 Nm.

Kraftöverföring: Framhjulsdriven, automatlåda.

Skatt: 4 640 kronor per år (första tre åren), därefter 448 kronor/år.

Tjänstevikt: 1 371 kg.

Dragvikt: 750 kg.

Längd/bredd/höjd: 4,21/1,80/1,59 meter.

Bagageutrymme: 354–1 114 liter.

0–100 km/tim: 10,1 sekunder.

Toppfart: 166 km/tim.

Omdömen

Omdömen

Motor/växellåda +++ (3/5)

Hybridtekniken är hämtad från Renault. Snabb gasrespons, bra kraft i motorn och smidiga växlingar. Något ofiltrerat och rått motorljud.

Ekonomi +++ (3/5)

Privatleasing kostar från 4 890 kronor per månad. Låg förbrukning, men det finns konkurrenter som Hyundai Kona, Kia Niro och Toyota Yaris Cross som är mer prisvärda, snålare och har lägre privatleasingpriser. Servicekostnad till 6 000 mil går på 8 550 kronor för Juke, jämfört med 15 000–19 000 kronor för konkurrenterna. Tre års nybilsgaranti gäller. Kia har sju, Renault och Hyundai fyra, Toyota och Volkswagen tre år.

Miljö +++ (3/5)

Låg förbrukning. Vid blandad motorvägs- och landsvägskörning landade snittförbrukningen på strax över 0,6 liter milen. Bilen kör en hel del på el i lägre hastighet, tack vare hybridtekniken.

Köregenskaper +++ (3/5)

Bra styrning. Bilen känns nätt, rapp och kommunikativ, men fjädringen känns lite för tunn och dämpar inte så snyggt. För hög bullernivå i kupén.

Säkerhet +++++ (5/5)

Modellen som kom 2019 fick full pott i Euro NCAP. För att få döda vinkeln-varnare, filhållningsassistent, adaptiv farthållare, 360-kamera och trötthetsvarnare krävs ett tillvalspaket som kostar 13 500 kronor.

Helhet +++ (3/5)

En kul bil att köra som sticker ut i mängden. Köp om du gillar designen, annars finns det andra hybrider som är bättre, modernare och rymligare. Sammantaget har den svårt att hävda sig mot konkurrenterna.

Två konkurrenter

Två konkurrenter

Toyota Yaris Cross Hybrid

Grundpris: 263 800 kronor. Privatleasing från 3 645 kronor per månad. Effekt: 116 hästkrafter. 0–100 kilometer i timmen på 11,2 sekunder.

Trevlig och praktisk bil. Finns även med fyrhjulsdrift och kostar då 290 800 kronor.

Hyundai Kona Hybrid

Pris: 280 000 kronor. Privatleasing från 4 095 kronor per månad. Effekt: 141 hästkrafter. 0–100 kilometer i timmen på 11 sekunder.

En prisvärd hybrid som kan fås nästan intill fullutrustad för drygt 310 000 kronor.

Toyota Yaris Cross Hybrid.
Toyota Yaris Cross Hybrid. Foto: Toyota
Hyundai Kona Hybrid.
Hyundai Kona Hybrid. Foto: Uli Sonntag

Artikeltaggar

BensinDesignElbilarEuro NCAPHyundaiNissanToyotaTrafikVolkswagen

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.