Hoppa till huvudinnehållet

EU vill skärpa A-traktorkraven: "Beslutsfattarna börjar se allvaret i det här”

Publicerad:
A-traktor. Arkivbild.
A-traktor. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani / TT

EU-kommissionen vill skärpa kraven för att få köra A-traktor.

Förslaget skulle innebära ett körkort med krav motsvarande det för personbil och en höjd åldersgräns till 16 år.

– Samhället och våra beslutsfattare börjar se allvaret i det här, med de risker som det faktiskt innebär, säger Petter Magnusson, gruppledare för trafikpolisen.

I november presenterade Transportstyrelsen, på uppdrag av regeringen, sin utredning kring A-traktorer som bland annat innehöll krav på bilbälte, endast en passagerare per plats och vinterdäck, plus tekniska krav som ska göra det svårare att trimma fordonen.

Trafikpolisen Petter Magnusson menade då att åtgärderna inte var tillräckliga.

Nu aktualiseras frågan ytterligare.

EU-kommissionären Adina Valean meddelade i samband med det informella mötet för EU:s transport- och energiministrar i Stockholm tidigare i veckan att det omarbetade EU-direktivet för körkortsregler läggs fram de kommande dagarna.

Ett mognadsår

Förslaget innebär att det skulle krävas ett B1-körkort och en åldersgräns på 16 år för att köra en A-traktor.

– Du lägger på ytterligare ett år i mognad och i och med det får du ett bättre konsekvenstänk, säger Petter Magnusson.

Trafikpolisen Petter Magnusson ser positivt på EU-kommissionens förslag kring A-traktorerna.
Trafikpolisen Petter Magnusson ser positivt på EU-kommissionens förslag kring A-traktorerna. Foto: Viktor Sunnemark

Magnusson menar vidare att förändringarna i utbildningskrav medför en kvalitetsförbättring.

– Det har varit märkligt att med en uppkörning för moped gett dig rätten att framföra en personbil omgjord till traktor.

Och fortsätter:

– Jag ser bara fördelar med detta, det kommer att krävas mer för att som ungdom sätta bakom sig ratten.

Flera dödsolyckor

Mellan 2017 och 2021 omkom sammanlagt sex personer i trafikolyckor där A-traktorer var inblandade. Under hösten 2022 dog fyra ungdomar inom loppet av bara tre veckor.

Det största problemet är enligt polisen hur man ska kunna förhindra manipulationen av A-traktorerna. Där Petter Magnusson ser en skrämmande utveckling med alltfler A-traktorer som går lika fort som vanliga bilar.

– Transportstyrelsens förslag att sätta in anordningar som skulle det göra svårare att manipulera hastigheten vore positivt. Det skulle ytterligare försvåra möjligheterna.

”En positiv effekt”

När EU-kommissionen har lagt fram förslaget skickas det till EU-ländernas transportministrar för förhandlingar.

– Beslutas de här förslagen igenom och vi får en regeländring så kommer det ge en positiv effekt, det är jag övertygad om, säger Petter Magnusson.

A-traktorer

En A-traktor är en ombyggd bil, som enligt lagen inte ska gå att köra fortare än 30 kilometer i timmen.

På några år har antalet A-traktorer fördubblats och det finns nu över 50 000 i landet, enligt Transportstyrelsen. Samtidigt har olyckorna med fordonstypen ökat.

I slutet av 2021 gav regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att se över säkerhetskraven kring de ombyggda bilarna.

I november förra året lade myndigheten fram sin utredning med förslag om krav på bilbälte, endast en passagerare per plats och vinterdäck, plus tekniska krav som ska gör det svårare att trimma fordonen.

Källa: TT

Artikeltaggar

A-traktorBilburen ungdomEUEU-kommissionenPolisenTrafikTransportstyrelsen

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.