Det var med en hint till Oscarsgalan som Möckelngymnasiets guldgala hölls på Folkets hus under fredagen. Popcorndoften och ett visst pirr låg i luften när galans fem bästa reklamfilmer skulle utses.
Galan var ett avslut på det samarbete som pågått under läsåret 22 mellan ekonomiprogrammet, årskurs 2, och det samhällsvetenskapliga programmets medieinriktning, årskurs 3. Ekonomiprogrammets företagsidéer, som kallas ung företagsamhet, fick medieinriktningen i egenskap av reklambyrå att översätta till en reklamfilm.
Bland 19 reklamfilmer på tio sekunder vardera hade juryn, bestående av personer med näringslivskoppling, det tuffa jobbet att utse en vinnare till kategorierna bästa hantverk, bästa storytelling, bästa kreativitet, bästa reklambyrå och Juryns stora pris.
Guldstatyetterna stod och glänste på scenen i väntan på sina vinnare under galan och juryn hade en klar favorit bland reklambyråerna. De prisades i inte mindre än i tre kategorier.
– Vi har hjälpts åt med alla reklamfilmer, säger vinnarna Alessandra Ring och Johanna Köllerstam.
Tjejerna tog emot priserna å deras reklambyrås vägnar där Amanda Helin Larsson, Melvin Jona och William Lennström även ingick men som inte kunde närvara under galan.
– Det är väldigt många roliga projekt på vår inriktning i media. Vi får göra väldigt mycket roliga saker, säger Alessandra Ring, efter vinsten.
– Det är roligt att det blir något annat än att bara lämna till sina lärare utan att faktiskt göra något för någon annan som vill att det ska bli bra. Då blir det att man vill göra det ännu bättre, säger Johanna Köllerstam.
Deras reklambyrå valde att filma mycket eget material till de filmer som de producerade vilket inte det inte hade mycket tid till med sin knappa deadline.
– Vi hade väldigt kort tid på oss att göra reklamfilmerna. Vi hade en vecka på oss, berättar Alessandra Ring.
Under den tiden mötte de sina kunder, skapade sig en uppfattning om deras företag och att hitta kärnan i företagets budskap.
– Men det var väldigt kul, säger Alessandra Ring.
– Vi har suttit mycket i grupp och resonerat fram vilka typer av klipp och filmer vi vill ha med i filmerna.
Alessandra Ring och Johanna Köllerstam tycker att uppdraget med att skapa reklamfilmer har lärt dem mycket. Men vissa saker var svårare än andra som att hitta rätt typ av filmklipp.
– En av våra filmer fanns ingen produkt till utan endast ett 3D-diagram. Då blir det svårt när man inte kan filma produkten, berättar Johanna Köllerstam.
Vinnare av bästa kreativitet var Emil Klaw och bästa hantverk gick till Alvin Ringman och Ivar Kvick.