Hoppa till huvudinnehållet

Då ska nya planer för Coop i Karlskoga presenteras

Publicerad:
Coop i Storängen är en av butikerna i Karlskoga som påverkas av omställningen.
Coop i Storängen är en av butikerna i Karlskoga som påverkas av omställningen. Foto: Per Lindgren

Efter flera års planering för Coop i Karlskoga, börjar det äntligen närma sig ett slut, menar kommunikationschefen Klas Olsson.

– Vi har arbetat aktivt med en omställning, och snart kan vi presentera mer konkreta planer, säger han.

Sedan cirka sex år tillbaka har det funnits planer på en omställning av Coop Forum i Karlskoga, men snart hoppas man på att kunna presentera mer konkreta planer, berättar Klas Olsson, kommunikationschef för Coop Värmland.

– Efter många års planering börjar man äntligen nå ett slut och om allt går som det ska kommer vi att kunna presentera planerna efter sommaren, säger han till KT-Kuriren.

Coop i Storängen har redan nu fått se resultat på en del av omställningen och har utrustats med en ny miljöanpassad kyl- och frysutrustning.

Det har även funnits planeringsarbete i bland annat Degerfors för att försöka hitta en mer passande lokal för utbudet, men på grund av utmaningar på vägen har planerna skjuts fram, enligt Olsson.

– Det är planer vi arbetar aktivt med men där kan jag tyvärr inte säga mycket mer. I dagsläget finns det ingen tid för när man kommer att kunna presentera mer konkreta planer, säger han.

Stor omsättning

Trots en utmanande tid visar det sig att Coop Värmland har haft ett bra år, enligt ett pressmeddelande från Coop Värmland.

Under året 2022 hade Coop Värmland 1,2 miljoner fler kundbesök, 490 miljoner i försäljningsökning och 4400 nya medlemmar.

– Framgångarna är resultatet av ett lagarbete tillsammans med våra medlemmar, förtroende valda, styrelse, ledning och 1200 medarbetare. Tillsammans kan vi äntligen fira viktiga delsegrar efter ett antal tunga och kämpiga år för föreningen, säger Anneli Borg Lundgren, vd för Coop Värmland, i pressmeddelandet.

Den totala omsättningen för koncernens butiker uppgick till 3,35 miljarder kronor, vilket är en ökning jämfört med tidigare år. Omsättningsökningen landade därför på 17,1 procent, som är betydligt mer än den sammanlagda dagligvarumarknadens utveckling som låg på 5,7 procent.

– Under ett utmanande år har vi tillsammans lyckats uppnå en av branschens starkaste kooperativa marknadsandelar där antalet medlemmar ökar för fjärde året i rad. Lägger vi sedan till den ökande antalet kundbesök i kombination med ett starkt eget kapital törs vi vara optimistiska inför framtiden, säger Borg Lundgren.

Artikeltaggar

Anneli Borg LundgrenButikerCoopCoop VärmlandDegerforsEkonomiHandelKarlskogaKlas OlssonOmsättningPressmeddelandeStorängenStyrelser

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.