Hoppa till huvudinnehållet

Skjuter fram besked om slussbygge som kan stoppa Vänersjöfarten flera år

Publicerad:
Detta är en kran i Otterbäckens hamn som står oanvänd under en tidigare period då det var ett kortare stopp i trafiken genom Trollhätte kanal för underhållsarbeten.
Detta är en kran i Otterbäckens hamn som står oanvänd under en tidigare period då det var ett kortare stopp i trafiken genom Trollhätte kanal för underhållsarbeten. Foto: Per Claesson

Det nya samrådet om var slussar ska byggas i Trollhättan skjuts fram till i höst.

Vid ett bygge i den befintliga kanalsträckningen väntas ett stopp för sjötrafiken till och från Vänern under cirka tre år.

Slussarna i Trollhätte kanal är gamla och behöver bytas ut, men var det ska byggas nya har varit svårt att komma fram till. Trollhättans stad har sagt nej till olika förslag för att dra en ny kanal genom staden, då man anser att det skulle få en alltför negativ påverkan.

Att bygga nya slussar i befintlig sträckning skulle innebära ett stopp i trafiken genom kanalen under cirka tre år. Det anses uteslutet av ett flertal företag som nyttjar kanalen för sina transporter.

Ett nytt samråd är planerat att göras i år, men nyligen gick Trafikverket ut med att det inte kommer att göras i vår, utan först till hösten.

– Vi vill ta fram ett underlag som är så bra som möjligt. Vi ska göra en del kompletterande undersökningar, det tar lite tid, säger projektledaren Mikael Rintala.

När samrådet inleds tidig höst kommer Trafikverket och Sjöfartsverket att presentera ett alternativ som man förordar, enligt Mikael Rintala. Andra alternativ och varför man valt bort dem kommer också att beskrivas.

Undersökningar

De kompletterande undersökningar som ska genomföras innefattar naturinventeringar, där biologer tittar på växter och bedömer miljön för olika djur i områden olika sträckningsalternativ berör. Man ska också undersöka berget närmare i dessa områden.

Synpunkter som kommer in under samrådet ska sammanställas. ”Efter en intern process och dialog med Trollhättans stad hoppas vi sedan kunna presentera vårt ställningstagande under senare delen av hösten” uttrycker Mikael Rintala i en informationstext på Trafikverkets hemsida.

Ska man tolka det som att ni behöver komma överens med Trollhättans stad för att det ska vara genomförbart?

– Ambitionen är att komma överens, nu har vi en bra dialog med kommunen och vi försöker åstadkomma ett så bra underlag som möjligt, säger Mikael Rintala.

Vad händer om ni inte kommer överens med Trollhättans stad?

– Det är svårt att spekulera i, ambitionen är att komma överens, säger Mikael Rintala.

Flera företag som använder kanalen för sina transporter har uttryckt att man är kraftigt bekymrade över framförallt om det blir ett bygge i befintlig sträckning med ett flerårigt stopp i trafiken.

– Vi är medvetna om den oron och vi jobbar på så fort det bara går, säger Mikael Rintala.

Stopp för Vänersjöfarten även vid bygge i ny sträckningVänersjöfartens framtid avgörs nästa höst – då väntas besked om nya slussar

Artikeltaggar

OtterbäckenSjöfartSjöfartsverketTrafikTrafikverketTransportTrollhättanVänerhamnVänern

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.