Det hölls medborgardialog, informationsmöten och gjordes utredningar. Det landade i ett yrkande att kollektivtrafiken återupptas mellan Degerfors och Åtorp samt att orterna i västra delen av länet inte missgynnas vad gäller möjlighet till kollektivtrafik.
Då det stod klart att regionen skulle lägga ned busslinjen mellan Åtorp och Degerfors samt mellan Svartå och Åtorp så möttes det av kritik från Degerfors kommun.
I februari förra året beslutade så kommunfullmäktige att man skulle utreda huruvida kommunen i egen regi, via offentlig upphandling, skulle kunna driva en busslinje och finansiera kollektivtrafiken mellan Åtorp och Degerfors, istället för den som skulle tas bort i augusti. Man skulle också utreda och om det skulle gå att samordna kollektivtrafiken med den då pågående upphandlingen av skolskjutsar.
Enkät och möte
Det hölls medborgardialog i form av en enkät, där man bland annat frågade om resevanor och vilka tider man åkte med buss, och på våren hölls informationsmöte i Höglunda bygdegård, där man bland annat lyfte frågan hur gymnasieeleverna ska ta sig till skolan då det inte längre finns busslinje.
68 personer svarade på enkäten, medborgardialogen, och av dem svarade 70 procent att de inte använder sig av kollektivtrafik idag och 72 procent som tycker att bussen går för sällan eller att de använder egen bil. 70 procent tycker att tiderna inte passar eller inte passar för anslutning till andra bussar, men 84 procent skulle kunna tänka sig att åka kollektivt, för att nämna något av det man fick fram. I enkätsvaren framkom också att endast fem av de i åldersgruppen 20–60+ uppgav att de nyttjar kollektivtrafiken idag.
Skrivelse
När nu kommunstyrelsen nyligen diskuterade frågan, så beslutades att man skulle föreslå kommunfullmäktige att man gör en skrivelse till Region Örebro län, där man yrkar att kollektivtrafiken återupptas mellan Degerfors och Åtorp. Vidare att regionen verkställer kollektivtrafik så att den västra delen av länet inte missgynnas vad gäller möjlighet till kollektivtrafik.
– Enligt kommunallagen så får vi inte sätta in en egen busslinje. I så fall måste vi göra det på alla andra ställen där det också saknas kollektivtrafik, säger kommunstyrelsens ordförande Anneli Mylly (V) som svar på varför man inte gick vidare i planerna.
Enligt kommunallagen ska kommuner och regioner behandla sina medlemmar lika om det inte finns sakliga skäl för något annat.
Frågeställningar
Frågeställningar man stått inför är bland annat om man kan motivera att linjen till och från Åtorp ska ersättas när linjer till Strömtorp eller östra sidan av Möckeln inte har ersatts. Vidare om kostnaden om cirka en miljon kronor, baserad på en morgon- och en eftermiddagstur, kan motiveras för det få antal personer som åker kollektivt till och från Åtorp och då barn och ungas transporter huvudsakligen lösts genom upphandlad skolskjuts som de får åka med.
I Länstrafikens regi var det totalt sex avgångar per dag i vardera riktningen på vardagar, med ett snitt på fem resenärer per tur.
Så ska gymnasieeleverna ta sig till skolan: ”Mycket snack”Degerfors kommun kan betala för indragen busslinjeDrabbade längs hotad busslinje bjuds in att tycka tillAnneli Mylly (V): ”Det innebär inte att vi kan infria alla önskemål”Fortsatt kollektivtrafik – om Degerfors kommun betalar