Det är fortsatt problem med vissa delar av telefonsystemet hos Region Örebro län.
Regionen har inte lyckats lösa telefonproblemen: ”Har satt in maxade insatser”Problemet, som uppstod under tisdagen, innebar inledningsvis att vissa som ringer kan hamna hos ”fel” verksamhet eller avdelning.
Det drabbar enligt regionen den som ringer in för att beställa sjukresor, boka tid hos Folktandvården, boka tolk hos Tolk- och översättarservice samt kontakta vissa andra enheter.
Enligt den senaste uppdateringen från regionen är problemet i skrivande stund att den som ringer inte kan göra några menyval eller få ett köbesked.
”När du ringer så går det fram ringsignaler, även om du står i kö” skriver regionen på sin hemsida.
Vänta kvar i telefonen
Region Örebro län uppmanar till att vänta kvar i telefonen eller vänta med att ringa, om det inte är akut.
I nuläget påverkas inte vårdcentraler eller sjukhus, men det är många som ringer till regionens växel och det medför långa svarstider.
Växeln kan just nu inte heller koppla till rätt telefonnummer.
Den som vill kontakta Folktandvården hänvisas i första han till respektive e-tjänst.
Regionen jobbar för att lösa problemet.