Hoppa till huvudinnehållet

Modevisning med tema: ”Allting finns i Degerfors”

Publicerad:
Kvällens modevisning på Tunet drog rekordpublik med 170 gäster. Foto: Helena Lundberg

Pierre Barsoma, ägare till butiken Sam och Sara i Degerfors har själv nyligen räknat ut att han arrangerat tjugotre modevisningar sedan start. Och på onsdagskvällen var det dags igen.

Onsdagskvällen på Tunet handlade om mycket mer än modevisning även om den stod i fokus. Fler handlare fanns på plats för att informera och erbjuda varor till besökarna.

– Det vi märkt är att under pandemin var det många som fick upp ögonen för butikerna här och började handla på hemmaplan, säger Pierre Barsoma.

Pierre Barsoma, initiativtagare till modevisningen och ägare till butiken Sam och Sara, var själv med och visade kollektionen.
Pierre Barsoma, initiativtagare till modevisningen och ägare till butiken Sam och Sara, var själv med och visade kollektionen. Foto: Helena Lundberg

Redan vid sjutiden öppnades dörrarna och de 150 personer som föranmält sig till modevisningen välkomnades in på Tunet där de fick mingla bland ortens handlare.

– Tanken är att vi vill visa att allting finns i Degerfors, säger Barsoma och fortsätter:

– Det är också lite det temat i modevisningen också, där första bytet är jeans och t-shirt och sen avslutar vi med fest- och bröllopskläder från Bröllopspalatset.

Dock visade sig suget efter modevisning vara ännu större än antalet förbokade platser när det slutade på över 170 personer i publiken.

Pia Falk, Anita Svärd och Siv Andersson gick på kvällens visning tillsammans.
Pia Falk, Anita Svärd och Siv Andersson gick på kvällens visning tillsammans. Foto: Helena Lundberg

Några av dessa var vänninorna Pia Falk, Anita Svärd och Siv Andersson. De brukar gå på modevisningarna.

– Det är ofta många fina kläder att se och det är kul när det händer något i Degerfors, säger Pia.

Tjugotre visningar

Totalt har Barsoma och hans butik Sam och Sara genom åren genomfört tjugotre olika modevisningar, där ett tiotal varit på själva Tunet och övriga i form av digitala liveshower samt för publik i Karlskoga och Kristinehamn.

Många passade på att mingla innan visningen och se på utbudet som handlarna hade med sig.
Många passade på att mingla innan visningen och se på utbudet som handlarna hade med sig. Foto: Helena Lundberg

Kläderna som visas är för alla åldrar och smaker, något som butiken mer och mer riktat in sig mot.

– Vi har ändrat konceptet lite och har några märken som drar en hel del yngre, men har fortfarande kvar märken som vi märkt gått bra tidigare, säger Barsoma och fortsätter:

– Men idag är det ingen större skillnad på vad en 25-åring och en 50-åring har på sig. Det var större skillnad förr, nu ser man inte skillnader av klädval på samma sätt längre.

  • Foto: Helena Lundberg
  • Foto: Helena Lundberg
  • Foto: Helena Lundberg
  • Foto: Helena Lundberg
  • Foto: Helena Lundberg
  • Foto: Helena Lundberg
  • Foto: Helena Lundberg
  • Foto: Helena Lundberg
  • Foto: Helena Lundberg
  • Foto: Helena Lundberg
  • Foto: Helena Lundberg

Stort intresse

Vanligtvis brukar dessa arrangemang locka till sig mellan 80-90 personer, men i år har det varit rekordstort intresse bland Degerforsborna.

– Den här gången är det 150 personer som har förbokat. Och vi ser att det är en blandad ålder på de som bokat in sig, säger Barsoma och fortsätter avslutningsvis:

– Men den stora faktorn är att folk vill handla mer på hemmaplan.

Under kvällen fick publiken se nästan etthundra outfits som visades av tretton lokala modeller.

Artikeltaggar

ButikerDegerforsHandelKarlskogaKläderPierre Barsoma

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.