Region Örebro län har ännu inte lyckats lösa problemet med telefonsystemen.
– Vi har maxat insatserna för att jobba oss fram till en lösning, säger IT-chefen Patrik Malm.
Det var under tisdagen som Region Örebro län drabbades av problem med telefonsystemen. Problemet innebar inledningsvis att vissa som ringde in inte kom fram, eller kom fram till fel instans. Än är inte problemet löst, men det går enligt Patrik Malm framåt varje dag.
Enligt den senaste uppdateringen från regionen är problemet i skrivande stund att den som ringer in inte kan göra några menyval eller få ett köbesked, utan att inringaren står i kö utan att veta om det.
– Det framgår inga meddelanden till den som ringer, men väntar inringaren kvar kommer personen ändå komma fram som tänkt, säger Malm.
Långa svarstider
Enligt regionen drabbar problemet den som ringer in för att beställa sjukresor, boka tid hos Folktandvården, boka tolk hos Tolk- och översättarservice samt kontakta vissa andra enheter.
I nuläget påverkas inte vårdcentraler eller sjukhus, men det är många som ringer till regionens växel och det medför långa svarstider. Den som vill kontakta Folktandvården hänvisas i första han till respektive e-tjänst.
Regionen jobbar intensivt för att lösa problemet, men än är orsaken till strulet okänd och någon teori om vad som skulle kunna vara problemet är omöjlig att delge, berättar Malm.
– Vi har satt in maxade insatser för att lösa problemet. Regionens egna tekniker samarbetar med både leverantörernas- och underleverantörernas tekniker, avslutar Malm.