Hoppa till huvudinnehållet

Fortsatt problem med Regionens telefonsystem: Har kallat in experthjälp

Publicerad:
Amalia Jansson
amalia.jansson@kt-kuriren.se
Regionens telefonproblem kvarstår.
Regionens telefonproblem kvarstår. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Det har nu gått över en vecka och regionens telefonproblem kvarstår. Nu har utländsk expertis tagits in för att bistå med hjälp, och IT-chefen Patrik Malm tror på en snar lösning.

– Vi arbetar konstant med att lösa problemet, säger Malm.

Det var den 18 april som Region Örebro län drabbades av telefonproblem, och ännu har ingen lösning hittats. De verksamheter som är värst drabbade är tolkcentralen, audiologmottagningen, folktandvården och enheten för beställning av sjukresor.

– Det framgår inga meddelanden till den som ringer, men väntar inringaren kvar kommer personen ändå komma fram som tänkt, säger Patrik Malm, IT-chef Region Örebro län.

Status just nu är enligt Malm att man arbetar konstant med att lösa problemet, och att expertis från utlandet tagits in via underleverantörerna för att bistå med hjälp.

– I morse trodde vi att problemet var på väg att lösas, men sedan fick vi ett bakslag och vi står nu kvar med samma problem, berättar Malm.

Den som ringer in kommer, med lite tålamod, att komma fram till rätt. Så väntar man bara kvar under telefonsamtalet kopplas man fram och får hjälp.

Läs mer om regionens telefonproblem här:

Regionen har inte lyckats lösa telefonproblemen: ”Har satt in maxade insatser”

Artikeltaggar

ITVård och omsorgÖrebro

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.