En missnöjd kund i Degerfors anmälde Västkustvillan till Allmänna reklamationsnämnden, Arn. Nämnden avslog konsumentens krav, då Arn inte kunde se att bolaget brustit i konsumenträttsligt hänseende.
Degerforsfamiljen köpte monteringsfärdigt husmaterial för ett nybyggt hus av ett företag. Av köpeavtalet framgår att de har en nybyggnadsgaranti på huset. Redan efter ett år upptäckte de att golvet i huset inte håller den kvalitet som utlovats. Golvleverantören har besiktigat golvet och konstaterade att golvet släppt på flera ställen. De reklamerade felet till byggföretaget.
Byggföretaget svarade att vid slutbesiktningen och vid garantibesiktningen bedömdes golvet vara utan anmärkning. De skriver att utifrån kundens bilder kunde de se att misstag gjorts då golvet lades och att det även fanns andra brister som byggföretaget inte ansvarade för.
Nämnden anser att det utifrån den bevisning som kunden presenterat inte går att avgöra om de fel kunden gjort gällande beror på byggföretaget eller på entreprenören som lagt golvet. Mot den bakgrunden har kunden inte bevisat att felet fanns vid avlämnandet. Därför ska kundens krav avslås.