Hoppa till huvudinnehållet

Gamla bilar och utställning om folkfesten runt Kanonloppet

Publicerad:
Vid avdelningen motorcyklar och mopeder hade flera samlats runt Lennart Perssons gamla Triumph från 1953.
Vid avdelningen motorcyklar och mopeder hade flera samlats runt Lennart Perssons gamla Triumph från 1953. Foto: Anders Persson

Karlskoga Motorweteraners tradition med vårmönstring fortsatte i lördags. Då kom ett hundratal gamla fordon och mer än dubbelt så många besökare till Bofors stationsområde.

Upp vid Korpkullen, med utsikt över parkeringen där de gamla bilarna hade parkerat stod Per Liliegren, ordförande i Karlskoga Motorweteraner, och tittade ut över området.

– Det är tredje året som vi anordnar vårmönstring här vid Bofors stationsområde och det började vi med i ock med att vi fick våra lokaler här i Korpkullen.

Reglerna är de samma.

– Bilen måste vara 30 år eller äldre. Nu är vi framme på 90-talet när vi pratar veteranbilar.

Per Liliegren,  ordförande i Karlskoga Motorweteraner, vid sin Chevrolet från 1931.
Per Liliegren, ordförande i Karlskoga Motorweteraner, vid sin Chevrolet från 1931. Foto: Anders Persson

Bredvid entrén stod en gammal Chevrolet från 1931.

– Den köpte min mammas morbror när bilen var ny och den har varit i vår släkt sedan dess. Jag har renoverat den, men plåten har jag aldrig bytt, de är helt original.

Lite längre bort stod en Austin Seven från 1965, eller hundkoja som de kallades i folkmun.

– Bredvid står samma modell från 90-talet. Det har hänt mycket under årens lopp, säger Per Liliegren och skrattar och det hade han rätt i.

I den ny bilen var instrumentbrädan full av mätare och ljudutrustning, medan hundkojan från 65 endast hade en hastighetsmätare.

40 år mellan samma modell av Austin Seven eller hundkoja som de kallades i folkmun.
40 år mellan samma modell av Austin Seven eller hundkoja som de kallades i folkmun. Foto: Anders Persson

Lite längre bort i samma rad av bilar stod Alf Prytz med sin Austin A 35 från 1967. Det är en mycket liten och kompakt bil.

– Jag köpte den ny när jag studerade i Lund och jag har haft den i min ägo sedan dess. När jag sedan flyttade till Karlskoga med min fru så följde bilen med.

Även om bilen är liten så fungerade den som en familjebil.

– Vi hade vårt barn i baksätet i en sovlift. Sedan spände vi ett fisknät över så att inte lift åkte fram när vi bromsade, säger han och skrattar.

Alf Prytz med sin Austin A 35 från 1967.
Alf Prytz med sin Austin A 35 från 1967. Foto: Anders Persson

Bil har han haft på långa semesterturer, familjen har korsat alperna och den norska fjällvärden med den lilla bilen.

– Den fungerade bra. Sedan blev den ståendes när jag köpte nya bilar. Det var någon gång på 80-talet som jag tänkte att man kanske skulle spara bilen för framtiden och det var tur. Åker några gånger per år ut på liknande bilutställningar. Det är roligt, säger Alf Prytz.

Även Örebro länsmuseums utställning i Gråbo hade ett tydligt motortema. Där fanns en fotoutställning med namnet, Kanonloppet - folkfesten.

– Det var verkligen en folkfest i många år. Som mest var det 1965 då det kom 44 000 besökare och då bodde det knappt 35 000 i Karlskoga, säger Michael Olsson från museet.

Michael Olsson visar ett flygfoto över en av parkeringarna under Kanonloppet.
Michael Olsson visar ett flygfoto över en av parkeringarna under Kanonloppet. Foto: Anders Persson

Bilderna har han tagit från Örebro-Kurirens gamla fotoarkiv som i dag finns på Örebro läns museum.

– Jag är motorintresserad så det har varit så roligt att gå igenom gamla bilder. Jag tycker vi har hittat bilder som visar vilken fest det var.

Michael Olsson visar ett flygfoto över en av parkeringarna.

– Det var bilar överallt och det var bilköer från motorstadion och ända till Karlskoga.

I början av 60-talet dök ett nytt fenomen upp vid tävlingarna, raggarna.

– Det finns gamla filmfrekvenser när polisen drog svärd mot raggarna. Det var många som var förfärade över deras vilda leverne. Till och med Socialstyrelsens byrådirektör kom för att med egna ögon se raggarnas vilda fester. Jag vet att mina föräldrar ville inte åka upp med oss barn under Kanonloppet för att det var så mycket raggare, säger Michael Olsson och skrattar.

Någras hundra kom till Vårmönstring med Karlskoga motorweteraner vid Bofors stationsområde 2023
Någras hundra kom till Vårmönstring med Karlskoga motorweteraner vid Bofors stationsområde 2023 Foto: Anders Persson

Vid avdelningen motorcyklar och mopeder hade flera samlats runt Lennart Perssons gamla Triumph från 1953.

– Jag har haft den i 23 år och det är mycket skruvande och lite åkande, säger han och skrattade.

– Det blir 30 mil per år kanske.

Det är ganska enkelt att hitta delar till motorcykeln.

– Svårare är att hitta delar till broms och lager till bakhjulet. Men det går, säger han och får fler frågor från nyfikna besökare..

Austin Seven från 60-talet hade inte mycket till instrumentbräda.
Austin Seven från 60-talet hade inte mycket till instrumentbräda. Foto: Anders Persson

Artikeltaggar

Bofors stationsområdeChevroletKarlskogaKarlskoga MotorweteranerMopederMotorMotorcyklarÖrebro läns museumUtställningar

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.