Hoppa till huvudinnehållet

Fredrik, 27, bygger A-traktorer och trimmar bilar: ”Mer som Ferrari än en Volvo”

Publicerad:
Reporter Adina Schnelzer
Adina Schnelzer
adina.schnelzer@nkp.se
Fredrik Svensson trimmar bilar och beskriver sig som en tusenkonstnär.
Fredrik Svensson trimmar bilar och beskriver sig som en tusenkonstnär. Foto: Adina Magnusson

I en röd stuga där grusvägen slutar sitter Fredrik Svensson vid en dator. Han jobbar med att trimma och optimera bilar samt konvertera bilar till A-traktorer.

Intresset för bilar har funnits med ända sedan barnsben. Fredrik Svenssons farfar och farfaderns bror har jobbat med bilar och farfar har varit förarinstruktör för porsche-klubben i Sverige i 30 år.

Fredrik blev intresserad av allt som mullrar och låter.

– Jag gillar allt som smäller. Skytte, fordon, bilar, säger han.

Numera har Fredrik Svensson ett företag. Han förklarar att han gör det mesta som är special, mest är det att trimma bilar och bygga A-traktorer.

Man är lite tusenkonstnär. Drömprojekt är det man gör för stunden.
Fredrik Svensson

Efterfrågan på A-traktorer har dalat lite. Det är periodbaserat och under vinterhalvåret brukar det vara lite mindre.

– Men det är inte som för två år sedan, då var det explosivt, säger han.

Nu är det många som har byggt och sålt, begagnatmarknaden har blivit större.

– De som byggde för två, tre år sedan har tagit körkort nu så det är dags för dem att sälja.

Storfors och trakterna runt omkring är A-traktorland.

Fredrik Svensson mekar relativt lite under själva huven.
Fredrik Svensson mekar relativt lite under själva huven. Foto: Adina Magnusson

Själv körde han inte A-traktor utan mopedbil.

– Det var en smart investering av min släkt eftersom jag skulle ta lastbilskort, om man tycker att det är många olagliga A-traktorer nu så är det ingenting mot hur det var då. Såg man en A-traktor kunde man utgå från att den var olaglig på något sätt, säger han.

Släkten tyckte inte att han skulle ha en A-traktor för att inte riskera möjligheten att ta körkort för tyngre behörigheter.

Hade de rätt?

– Ja, det hade de väl. Ibland får man inse att de faktiskt hade det, skrattar han.

Nu finns det många som bygger om personbilar till A-traktorer. Fredrik skulle gärna se att det blev lite reglering av de som gör det.

– Man skulle vilja ha till någon sorts auktorisering av oss som programmerar om A-traktorer. Det finns många som är mindre seriösa och kan tänka sig att ställa om hastighetsbegränsningen efter registreringsbesiktningen eller göra mjukvaror med dolda funktioner. Auktorisering är ett ganska enkelt verktyg, säger han.

Fredrik Svensson beskriver sig som vitrocksmekaniker.
Fredrik Svensson beskriver sig som vitrocksmekaniker. Foto: Adina Magnusson

Fredrik förklarar att det blivit fler A-traktorer som faktiskt är lagliga.

– Det som har hänt är att A-traktorerna har ökat. Det är en ganska stor procentuell ökning.

Han förklarar att de märks i trafiken, både när de kör för fort och när de inte gör det.

– Ur deras synvinkel är det inte trevligt att ligga i trettio. De får stå ut med många otrevliga bilister runt omkring sig.

Dottern kommer intultande i köket.

Kommer hon få köra A-traktor när det blir dags?

– Klart det blir en A-traktor. Men det blir en laglig, slår han fast.

För trots att han är tydlig med sin inställning får han en hel del frågor om att trimma A-traktorer.

Vad svarar du då?

– Så klart nej. Men jag ger en förklaring. De flesta går till någon annan eller så ändrar de uppfattning.

Fredrik Svensson jobbar en del med elektronik.
Fredrik Svensson jobbar en del med elektronik. Foto: Adina Magnusson

Han har ingen favorit när det gäller vad han ska meka med.

– Det roligaste är att lösa problem som ingen annan löst. När de har varit hos flera verkstäder och så löser man det. Ofta hjälper det att se det från en annan synvinkel och inte lyssnar så mycket på fordonsägaren.

Han menar att många har en bestämd uppfattning om vad felet är men att det ibland lönar sig att se en större bild.

– Avancerad felsökning är kul. Samtidigt kan man bli väldigt gråhårig när man inte hittar problemen.

Mycket av arbetet sker vid datorn.
Mycket av arbetet sker vid datorn. Foto: Adina Magnusson

Just nu skruvar han inte så mycket på egna bilar. Han förlorade bägge bilarna och en del verktyg i en brand nyligen då hans och "gubbarnas” garage brann ner. Innan dess hade han en Saab och en Volvo. Han kan se tjusningen med bägge märkena.

Man måste alltså inte välja sida?

– Egentligen. Jag brukar säga att jag hatar Volvo men älskar vad man kan göra med dem. Men jag tycker om Saab för de har väldigt mycket kreativa lösningar som är Saab-specifika.

Till vardags kör han en skåpbil där han har de flesta av verktygen. Tack vare det har han kunnat fortsätta jobba efter branden som ödelade garaget.

Han har fått jobba mer hemifrån eller hemma hos kunder.

Vad det kan bli för bilprojekt härnäst är skrivet i stjärnorna.

– Halva nöjet är att leta projekt, säger han och förklarar att han ”Blocketerar” på kvällarna för att se om det dyker upp något spännande.

Fredrik har inga direkta favoritprojekt. Han menar att allt är kul på sitt sätt och att det kan vara kul att få igång en gammal dieseltraktor från 1972 men också vara kul att vara med och trimma en sportbil från 2018.

Ett projekt som sticker ut är en Volvo C70 som han varit med och optimerat.

– Den ser mer ut som en Ferrari än som en Volvo, säger han.

Fredrik har varit med och optimerat den här ombyggda Volvon.
Fredrik har varit med och optimerat den här ombyggda Volvon. Foto: Privat

Han har en arbetsstation i vardagsrummet. Det är pillande med elektronik och programmering i en dator som utgör en hel del av arbetet.

Han beskriver sig som vitrocksmekaniker.

– Jag tycker inte om att bli skitig, skämtar han.

Det som är allra roligast är oftast det projekt som han håller på med för stunden. Att vara anställd och jobba sju till fyra passar honom inte.

Vissa veckor kan han gå och sparka grus, andra blir det jobb nästan dygnet runt. Han gillar att ta sig an utmaningar, problem som ska lösas.

– Man är lite tusenkonstnär. Jag är bortskämd på det sättet att jag inte har något drömprojekt, säger han.

Artikeltaggar

A-traktorBilburen ungdomMotorStorfors

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.