Kommunerna längs Inlandsbanan har länge haft ambitionen att öppna hela banan från Kristinehamn till Gällivare. Nu finns ett ypperligt tillfälle att påbörja den processen menar Lars Yngström och Otto Nilsson.
Inlandsbanan AB:s vd Otto Nilsson och Tågabs vd Lars Yngström har på uppdrag av berörda kommuner genomfört en utredning för hur en öppning av sträckan Mora-Filipstad kan ske. En slutsats de kommit fram till är att det nu finns ett ypperligt tillfälle att ta itu med saken.
– I sommar kommer Värmlandsbanan att vara avstängd mellan Kristinehamn och Laxå för ett spårbyte. Det är sex mil spår som ska åtgärdas, eller rättare sagt 4,5 mil eftersom en bit redan är bytt. Vårt förslag är att återanvända spår och sliprar som byts ut genom att lägga dem på Inlandsbanan, säger Lars Yngström.
Värmlandsbanan ska klara trafik från X2000 som dundrar fram i 200 kilometer i timmen. Det ställer andra krav på spårkvaliteten än ett godståg som tuffar fram i makliga 70 kilometer i timmen. Därför kan man återanvända vad som annars går till skrot.
– Sliprar är dessutom en minusaffär. När man mal ner betongen och plockar bort armeringsjärnen finns ändå en hel del miljöfarliga ämnen kvar i betongen. Regnar det på den lösgörs ämnena. Därför måste sliprarna läggas i deponi, förklarar Lars Yngström.
En erfarenhet som gjordes i samband med fjolårets spårbyte mellan Kristinehamn och Kil var att det blev en kostsam historia att lägga sliprar på deponi. Lars Yngström talar om åtskilliga miljoner kronor:
– Då är det bättre att återanvända sliprarna.
Men det krävs fler argument än återbruk för att få projektet att gå i genom. Lars Yngström och Otto Nilsson har i sitt arbete tittat på det också.
Det är bara en tiondel av vad Norrbotniabanan kostar.
Bland annat har de noterat att det finns ett stålverk som i dag kör sina varor tio mil med lastbil till Karlstad för omlastning till andra transportslag. En öppning av Inlandsbanan skulle med en omlastningsplats i Rämmen innebära en minskning av lastbilstransporterna till tre mil.
– Sedan har vi flera sågverk uppe Dalarna som vill ha ut sitt virke i världen. En del går med båt från Kristinehamn och annat från Göteborg. För dem skulle en öppning av Inlandsbanan betyda mycket, säger Lars Yngström.
Vad säger Trafikverket om de här planerna?
– Vad jag har fått därifrån är att de i ett annat sammanhang har räknat på vad det skulle kosta och deras bedömning är fyra miljarder kronor att iordningställa sträckan Mora-Filipstad. Det låter mycket, men det är bara en tiondel av vad Norrbotniabanan kostar.
Lars Yngström tror dock att återbruket av material kan få ner kostnaden något, vilket i så fall torde göra Trafikverket mer välvilligt inställt.
Är det Trafikverket som fattar beslut i ärendet?
– Nej, det sker på högsta politiska nivå, vilket betyder regeringen.
Jobbet ska göras i sommar, när behövs ett beslut i så fall?
– Under maj månad, svarar Lars Yngström.
Han berättar att branschorganisationen Tågföretagen också är vidtalad och positivt inställd. Lars Yngström har presenterat en punktlista på i vilken ordning de olika etapperna bör tas och fått med dem på tåget.
– Om alla pusselbitar faller på plats kan det få stor samhällsnytta, sammanfattar Lars Yngström förslaget.