Det är ingen slump att SD höjer rösten om precis allt möjligt konstigt just nu. Varför står Jimmie Åkesson i partiledardebatt på tv och lägger helt obegriplig fokus på sagostunder med dragqueens, som om det vore något ens en av tusen svenskar överhuvudtaget kommer i direktkontakt med.
Varför gör han vilda utspel om svenskt EU-utträde mitt under det svenska EU-ordförandeskapet till omvärldens stora förvåning? Varför lägger SD så mycket krut på att försöka slopa reduktionsplikten, alltså hur mycket biodrivmedel som måste blandas in i bränsle? För att de vill att debatten ska handla om det istället för om hur han bidrar till att slakta välfärden genom att inte hjälpa kommuner och regioner med statsbidrag.
Åkesson och partiet behöver dessutom desperat en seger efter ett halvår av idel förluster, inte minst förlusten av väljarstöd.
Och häromdagen såg det ut som SD rodde hem slutsegern i striden mot regeringspartierna. Reduktionsplikten kommer, meddelade regeringen, sänkas och bränslepriset i och med detta sänkas med 5,50 kronor litern.
Så game over då? Kan partiet som enligt opinionsmätningarna tappat en kvarts miljon väljare sedan valnatten vinna dessa tillbaka nu?
Partiet lovade förvisso en sänkning med dubbelt så mycket i valrörelsen, men 5,50 är ändå 5,50 – och många var de partiföreträdare som passade på att ta åt sig äran för ett beslut som kommer att innebära att Sverige inte klarar uppsatta klimatmål.
”Nu sänker vi bränslepriset tillfälligt med 5,50 kr litern, menade exempelvis Johan Pehrson (L) på söndagen. ”Kommer göra stor skillnad för alla som behöver ta bilen till jobbet eller förskolan i dyrtider som dessa.”
Fast det gör ju regeringen inte. Oavsett vad högern nu låtsas finns ingen statlig prisreglering av bränslepriset och det säger sig självt att om man på ett bräde ökar efterfrågan på speciellt diesel kraftigt så ökar priset på marknaden. Inte minst som raffinaderier i allt högre utsträckning ställt om produktionen och gått över till att producera förnybara drivmedel på bekostnad av ”vanlig” fossil diesel.
Då går det förstås inte heller att blunda för den uppenbara risken att oljebolagen dessutom kommer att göra allt de kan för att hålla bränslepriset så högt de bara kan och sno åt sig så mycket av den aviserade sänkningen.
Det är ju det som sker varje gång politiker pillar med momssatser och subventioner: företagen passar på att smyghöja priserna. Hur mycket dyrare blev exempelvis renoveringsarbeten efter att rot-avdraget infördes?
Och på måndagseftermiddagen, efter nåt dygn av högerjubel, medger statsministern just detta.
– Ingen kan lova exakt, erkände Kristersson till TT.
Ändå är det vad den sittande regeringen och SD gör precis hela tiden.