Fyra av fem nya jobb skapas i små och medelstora företag. Därför är småföretagarna en nyckel till ett hållbart samhälle. Ändå är det få småföretag som har en plan för sitt hållbarhetsarbete. Med rätt verktyg kan de 19 000 småföretagarna i Örebro län både öka lönsamheten och bidra till klimatarbetet, skriver Boo Gunnarson och Jens Ahlstrand på Visma Spcs.
Om vi ska nå Parisavtalets klimatmål måste vi halvera utsläppen till år 2030. Trots att läget är akut visar Klimatpolitiska rådets rapport att EU håller tempot i klimatarbetet uppe medan Sverige har halkat efter rejält. Alla delar av samhället behövs för att tackla klimatförändringarna.
I Örebro län finns inte mindre än 19 000 små företag med en omsättning på upp till fem miljoner kronor. Bara två av tio småföretag, 19 procent, har en fastslagen plan för sitt hållbarhetsarbete, enligt Visma Spcs kartläggning. Detta trots att hälften av företagen, 49 procent, anser att ett aktivt hållbarhetsarbete ger konkurrensfördelar.
Nästa år skärper EU kraven på hållbarhetsredovisning och 50 000 storföretag inom EU måste redovisa sin klimatpåverkan. Detta påverkar även småföretagare då storföretagen sannolikt kommer att utvärdera även sina leverantörer utifrån klimatpåverkan.
Till alla småföretagare i Örebro län som vill ge omställningen till ett hållbart samhälle en rejäl knuff och samtidigt öka lönsamheten vill vi lyfta fram fem råd:
1. Utgå från affären
Ta reda på vad som kännetecknar era kunder, vilka tjänster eller varor de köper och vilka ändringar ni kan göra för att bli ännu mer hållbara och lönsamma.
2. Ta fram en plan
En konkret plan hjälper er att gå från ord till handling. Företag som arbetar aktivt med hållbarhet skapar nya affärsmöjligheter, fördjupar sina kundrelationer och blir en mer attraktiv arbetsgivare.
3. Håll det enkelt
Mycket av klimatavtrycket går att hitta genom bokföringen. Fokusera på den del i verksamheten som gör störst skillnad och trappa upp hållbarhetsarbetet gradvis.
4. Sätt mätbara mål
Bestäm konkreta mål som ni regelbundet följer upp och redovisar. Berätta löpande både hur ni arbetar för att nå målet och hur långt ni har kommit.
5. Berätta för omvärlden
När ni tar ert klimatavtryck på allvar och kan visa företagets resultat och ert pågående arbete kan ni skilja er från mängden och vinna lojalitet.
De 19 000 småföretagarna i Örebro län står för fyra av fem nya jobb och var tredje kommunal skattekrona. De är utan tvekan länets ryggrad. Verktygen finns, efterfrågan och förväntningar likaså. Nu har länets småföretagare chansen att visa vägen i klimatomställningen.
Boo Gunnarson
Företagarexpert på Visma Spcs
Jens Ahlstrand
Hållbarhetsansvarig på Visma Spcs