Vi provkör världens mest sålda bilmodell genom tiderna - som fått sig ett lyft. Billig i drift, låg skatt och förbrukning gör hybriden Corolla till en av vinnarna efter att miljöbonusen drogs in i fjol.
När folkliga elbilar som till exempel Peugeot e-208 och Volkswagen ID.4 eller laddhybrider från det kinesiska lågprismärket MG kostar 7 000-9 000 kronor i månaden att leasa är det inte konstigt att privatpersoner väljer billigare alternativ.
Jämfört med samma tid förra året har det skett en halvering av orderingångarna på personbilssidan hittills i år. Efter höstens köprush när miljöbonusen slopades är leveranstiderna fortfarande långa. Men vi har vi ännu inte fullt ut sett effekterna av de ändrade bonus-malus-reglerna (att staten premierar bilar med låga utsläpp). Experter varnar för att de nya skattereglerna kommer att bromsa in omställningstakten.
Bland vinnarna står billiga bilar med låg årsskatt - som i sin tur påverkas av hur mycket koldioxid fordonet släpper ut. Det är ett fält som Toyota dominerar med prisvärda självladdande hybrider, alltså bilar med ett mindre batteri som laddar sig självt med hjälp av bensinmotorn och energiåtervinning - och kör på el i lägre hastigheter.
Toyota Corolla, en av världens mest sålda bilmodeller genom tiderna, har fått ett diskret lyft. Utseendemässigt innebär det små uppdateringar, annorlunda front och andra lampor, samt nya fälgar. På insidan har modellen utrustats med digitala mätartavlor framför ratten och en större pekskärm, som har de mest grundläggande funktionerna, liksom Apple carplay och Android auto.
För att göra bilarna mer effektiva och roliga att köra har man uppdaterat hybridbatterierna, som blivit mer kompakta, fast med högre energiinnehåll. Det innebär att både 1,8-liters- och 2,0-litersmotorn har fått snabbare acceleration och aningen lägre förbrukning.
Vi provkör storsäljaren med den mindre motorn. Drivlinan har blivit märkbart tystare och lite piggare, men när man gasar hårt låter det fortfarande lite ansträngt från den steglösa CVT-lådan. Det hade varit välkommet med bättre ljudisolering i kupén. Sedan är den inte heller lika spännande att köra som konkurrerande Volkswagen Golf eller Honda Civic - om man inte använder de intjänade tusenlapparna till att åka på ett äventyr med familjen förstås. Corolla plockar inte de högsta körglädjesbetygen, däremot sparar man upp till 8 000 kronor i fordonsskatt på tre år om man jämför med konkurrenterna som saknar hybridmotorer. Lägg därtill tusenlapparna köparen sparar på lägre förbrukning och högre driftsäkerhet.
Det japanska märket rankas fortfarande högt i kvalitetsmätningar och har rimliga priser. Privatleasing börjar på 4 400 kronor i månaden. Den billigaste versionen kostar 298 000 kronor - då får man en rymlig och slitstark familjebil med bra bagageutrymme. Vill man vara lite mer i tiden har Corolla fått ett lite stöddigare syskon i form av suven Corolla Cross. Den är väldigt trevlig och erbjuds även med fyrhjulsdrift. Prislappen börjar då på 335 000 kronor och leasingkostnaden är likvärdig som för kombimodellen.
Julia Brzezinska/TT
Fakta
Toyota Corolla 1,8 Hybrid Touring Sports Style
Grundpris: 345 000 kronor (billigaste versionen kostar 298 000 kronor).
Förbrukning: 0,47 liter/mil (WLTP).
Koldioxidutsläpp: 106 g/km (WLTP).
Kväveoxidutsläpp: 3,5 mg/km (WLTP).
Motor: Fyrcylindrig 1,8-liters bensin, en elmotor fram.
Kraftöverföring: Steglöst variabel växellåda (CVT), framhjulsdrift.
Skatt: 3 677 kronor.
Max effekt: 140 hk.
Max vridmoment: 142 Nm vid 3 600 varv/minut.
Tjänstevikt: 1 507 kg.
Släpvagnsvikt (ombromsad/bromsad): 450/750 kg.
Längd/bredd/höjd (i meter): 4,65/1,79/1,46.
Bagageutrymme: 596–1 606 liter.
Acceleration 0–100 km/t: 9,2 sekunder.
Toppfart: 180 km/tim.
Omdömen
Motor/växellåda +++ (3 av 5)
Effekten i 1,8-litersmotorn har ökat från 122 till 140 hästkrafter, medan i 2,0-litersmotorn har gått från 184 till 196 hästar - samtidigt som Co2-utsläppet har minskat. Motorerna varvar inte lika högt som i föregående generationer och den provkörda större motorn låter något mindre ansträngd vid gaspådrag.
Ekonomi ++++ (4 av 5)
Treårig nybilsgaranti. Privatleasing kostar från 4 400 kronor i månaden för 1,8-litersversionen.
Miljö +++ (3 av 5)
Snål hybrid, som ”laddar” sig själv. Vi kommer dock inte under 0,5 liter per mil i vår provkörning. Bilen återvinner mer energi till batteriet än tidigare.
Köregenskaper ++++ (4 av 5)
En pålitlig slitvarg som tar dig från A till B på ett tryggt sätt. Däremot får man leva med att motorn låter vid gaspådrag och att det blir lite mycket vägljud i kupén i motorvägsfart.
Säkerhet +++++ (5 av 5)
Fem stjärnor av fem möjliga vid Euro NCAP:s krocktest. Har nu fått fler säkerhetsfunktioner. Mer avancerad kamera- och radarsystem med bättre förmåga att upptäcka hinder längs med vägen, trafikanter i korsningar och aktivt förhindra olyckor.
Helhet ++++ (4 av 5)
Mycket bil för pengarna - en bil som rymmer hela familjen med bra bagageutrymme. Lägre förbrukning och skatt och man jämför med de närmsta konkurrenterna.