Martin Wernersson hittade en skrotbil i skogen och byggde om den till en modern elbil. Nu väcker ekipaget mer uppmärksamhet än vad Tesla någonsin gjort.
Martin Wernersson har ofta funderat på hur det kommer sig att biltillverkare kallar sina bilar miljövänliga.
– Det säger sig ju självt att en bil aldrig kan vara vänlig mot miljön, säger han.
Tillsammans med sin far Bo Wernersson bestämde han sig för att försöka bygga en bil som skulle belasta miljön så lite som möjligt.
A och O var att bygget inte skulle kräva några nya delar utan det skulle helst vara sådant som var på väg till skroten.
Hemma i garaget fanns sedan tidigare batterier som blivit över vid en ombyggnad av ett reservkraftaggregat. Sedan hade vänner och bekanta en hel del drev, kedjor och restbitar av aluminium i sina egna garage, som de hade tänkt slänga.
– Det blev en hel del prylar med tiden. Så när vi till slut hittade ett gammalt skogsvrak, en DKW från 1963, var det bara att sätta i gång.
Motorn hade rostat fast men gick till slut att plocka bort, och därefter började det mödosamma arbetet.
Panelen reser sig och följer solen när bilen står stilla
Martin Wernersson plockade isär allt som gick att dela på och rengjorde eller lagade allt innan det monterades tillbaka.
– Karossen var i sämre skick än vi först hade trott, så det blev mer jobb med att laga rost och spackla än jag hade räknat med.
När det arbetet var färdigt började den verkliga utmaningen – att bygga om den 60 år gamla veteranbilen till eldrift.
Och nu kom alla små prylarna som han samlat på sig hemma i garaget till användning.
En kasserad eltruck fick bidra med elmotor och den utrustning som krävs för att styra motorn.
– Det gick inte att sätta motorn framför växellådan, det var för trångt, berättar Martin Wernersson.
– Eftersom jag inte ville förstöra något på originalbilen, den skulle gå att återställa till bensindrift, kom vi fram till att vi kunde sätta motorn på hållaren till kylaren. Sen fick växellådan drivas med en adapter och kedjedrift.
Allt visade sig passa alldeles utmärkt och sakta men säkert började delarna komma på plats, samtidigt som det blev ett tekniskt finlir i den högre skolan.
På platsen där bensintanken tidigare funnits placerades batterierna och uttaget till laddningen gömdes elegant under det vanliga tanklocket.
Martin Wernersson beskriver den första provkörningen som en riktig kick. Men det var med ett stort mått av nervositet han lade i ettans växel och sakta rullade ut ur lokalen, där han ägnat ett oräkneligt antal timmar åt klurande och egna tekniska lösningar.
Eftersom han ansträngt sig för att bilen ska se ut som att den är i originalskick, trots att det finns modern teknik under skalet, har han lagt mycket tid på detaljerna.
Som ett partytrick har han valt att göra det möjligt att öppna motorhuven och bakluckan på elektrisk väg.
– Och självklart går det att öppna till exempel bagageluckan med mobilen, säger han med ett stort leende och tillägger att hans bil har finesser som än så länge är ovanliga på moderna elbilar.
En av dem är möjligheten att ladda bilen när den körs. Detta har han löst genom att lägga en solpanel på taket.
– Panelen reser sig och följer solen när bilen står stilla, för att på så sätt optimera solinstrålningen och göra att batterierna laddas snabbare.
Peter Fredriksson / TT
Fakta
DKW Au 1 000 S Coupé, -63
+ Fordonet är bakhjulsdrivet och har en effekt på 23,5 kilowatt.
+ Bilen har fyra växlar och en topphastighet på 110 kilometer i timmen.
+ Räckvidden är upp till 8 mil.
+ Bilen är 425 centimeter lång och 170 centimeter bred. (TT)