På 1970-talet var Ford Taunus en populär bilmodell trots att den var känd för att rosta. I dag finns inte många kvar, men Michael Karlsson har en som är lika fin som när den lämnade fabriken.
Som ung och nybliven körkortsinnehavare köpte Michael Karlsson en begagnad Taunus GXL Coupé. Bilen rostade snabbt sönder, men han kunde inte glömma den läckra bilen.
För några år sedan hittade han efter ett idogt detektivarbete en riktig pärla.
– Jag hade kontaktat Transportstyrelsen och fått ett utdrag på de 392 registrerade coupéer av årsmodell 1971 till 1975 som fanns i Sverige. Sedan ringde jag runt till ägarna och frågade om de ville sälja.
De flesta var antingen kallsinniga eller så var skicket på bilarna för dåligt. Men så hittade han en, som hade exakt det han sökte efter.
Ägaren hade dock inte en tanke på att sälja sin bil, som han hade haft sedan den var ny. Dessutom var han trött på alla som ville köpa den av honom.
– Jag ville inte tjata så vi avslutade samtalet, men jag kunde inte släppa det hela. Så jag ringde honom någon gång om året och med tiden kom vi att lära känna varandra. Vi var båda intresserade av bilar och hade mycket att prata om. Men just den här bilen, den tänkte han verkligen inte sälja.
Tiden gick och såväl ägaren som bilen blev allt äldre, men Michael fortsatte med att höra av sig med jämna mellanrum. När ägaren började närma sig 90-årsåldern insåg han att han troligen inte skulle köra bil mer, och då gick han med på att göra affär.
Men det fanns ett villkor som ägaren inte tänkte rucka på.
– Jag var tvungen att lova att jag aldrig någonsin skulle sätta vinterdäck på bilen, eftersom den inte rullat en meter vintertid under alla år, säger han och tillägger:
– Sedan dess har jag gått igenom bilen grundligt och bland annat bytt kylare, kylarslangar, värmepaket och koppling samt renoverat bakaxeln.
Dessutom har han ansträngt sig för att bevara bilen i sitt fina originalskick. Han har lyckats hitta originaldelar via bland annat tyska internetsajter, som till exempel glas till baklamporna, infällda extraljus, oljetrycksmätare samt nytt avgassystem.
Totalt har bilen rullat 12 060 mil på 50 år.
– Det blir 241 mil om året och det beror på att den tillbringat det mesta av tiden under tak och körts mest korta sträckor.
Jag var tvungen att lova att jag aldrig någonsin skulle sätta vinterdäck på bilen
Trots att bilen inte använts under vintern har den rostskyddsbehandlats regelbundet och all service är gjord exakt enligt Fords rekommendationer, vilket är en förklaring till att den går som en klocka.
Michael Karlsson använder gärna sin Taunus till kortare turer under sommarhalvåret och allt som oftast dyker den upp på olika veteranbilsträffar, där den en gång så vanliga modellen i dag ses som både exotisk och ovanlig.
Taunus var 1973 den sjunde mest sålda bilen i Sverige, och det fanns ett stort utbud av olika varianter som till exempel två- respektive fyrdörrars sedan, coupé eller combi. Dessa i sin tur fanns i tre olika utrustningsalternativ, L, XL samt GXL där GXL-modellen var toppmodellen.
– Det är jättekul att så många har en relation till modellen. Många har antingen själva ägt en Taunus som ungdomsbil eller så har deras föräldrar haft en Taunus.
Peter Fredriksson / TT
Fakta
Ford Taunus 2000 GXL Coupé -73
+ Fordonet är bakhjulsdrivet och har en effekt på 90 hästkrafter.
+ Den har fyra växlar med golvspak.
+ Bilen har skivbromsar fram och bak.
+ Den väger 1 170 kilo och är 440 centimeter lång och 172 centimeter bred.