Hoppa till huvudinnehållet

Transportföretag får sanktionsavgifter

Publicerad:
Reporter Ylva Westerlund
Ylva Westerlund
ylva.westerlund@kt-kuriren.se
Två transportföretag har fått sanktionsavgifter av Transportstyrelsen, som misstänker flera överträdelser av regler. Lastbilen på bilen har ingen koppling till företagen i artikeln. Genrebild.
Två transportföretag har fått sanktionsavgifter av Transportstyrelsen, som misstänker flera överträdelser av regler. Lastbilen på bilen har ingen koppling till företagen i artikeln. Genrebild. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Transportstyrelsen har upptäckt flera anmärkningar hos transportföretag som är registrerade i Karlskoga respektive Degerfors kommun.

Det handlar till exempel om för korta vilotider och en förare som kört utan godkänt intyg.

Företaget som är verksamt i Karlskoga kommun har fått en sanktionsavgift på 65 259 kronor på grund av brister i verksamheten, som Transportstyrelsen granskat. Det handlar om en kontroll av perioden 1 april till 31 maj 2022 och Transportstyrelsen har utgått från dokument med uppgifter om till exempel förare och företagets riktlinjer, som företaget skickat in.

Företaget har uppgett att de ”ser mycket allvarligt” på de överträdelser som Transportstyrelsen konstaterat i utredningen. De ska även ha genomfört en del åtgärder.

Bakgrunden till sanktionsavgiften är till exempel följande:

  • 2 gånger har företaget inte gjort uppgifter tillgängliga för kontroll
  • 15 gånger har den dagliga körtiden om 10 timmar överskridits
  • 10 gånger har körtiden varit mer än 4,5 timmar innan godkänd rast eller vila har tagits
  • 6 gånger har dygnsvilan varit för kort, mindre än 11 timmar, när reducerad dygnsvila inte blivit godkänd
  • 17 gånger har den reducerade dygnsvilan varit för kort, mindre än 9 timmar, när reducerad dygnsvila blivit godkänd
  • 21 gånger har en förare framfört fordon med en annan förares förarkort

Transportstyrelsen misstänker att tre personers förarkort har använts av andra personer än dem själva, för att på så vis kunna köra längre och dölja överträdelser som annars skulle bli upptäckta om de använt sina egna förarkort. Transportstyrelsen ser mycket allvarligt på detta.

Oavlönad förare

Företaget i Degerfors kommun har fått en sanktionsavgift på sammanlagt 42 648 kronor.

Transportstyrelsen grundar avgiften på en kontroll av perioden 1 april till 31 maj 2022 baserat på dokument som företaget skickat in.

Överträdelser som Transportstyrelsen konstaterat är till exempel:

  • 5 gånger har den dagliga körtiden om 10 timmar överskridits när en förlängning blivit godkänd
  • 9 gånger har den reducerade dygnsvilan varit för kort, mindre än 9 timmar, när reducerad dygnsvila blivit godkänd
  • 11 gånger har en förare framfört fordon med en annan förares förarkort
  • 5 gånger har diagramblad eller förarkort tagits ut när det inte varit tillåtet, vilket påverkat registreringen av relevanta uppgifter

I november 2022 lämnade företaget in uppgifter om en person som kör extra vid behov. Personen uppges vara anställd, men har under kontrollperioden inte haft något yrkeskompetensbevis och förarkortet har endast använts vid få tillfällen.

Enligt uppgifter från skatteverket har personen inte fått lön av företaget

Det senaste lönebeskedet är från oktober 2021 och april 2023 har företaget uppgett att personen är en släkting som ”hjälpt till gratis för att verksamheten ska fungera och gå runt”.

Extra förarkort

Transportstyrelsen misstänker också att en av de anställda använt extra förarkort för att kunna köra längre än vad som är tillåtet, vilket Transportstyrelsen ser mycket allvarligt på.

Transportstyrelsen skriver att om företaget ska slippa sanktionsavgiften för dessa överträdelser måste de visa att de vidtagit åtgärder för att hindra fler överträdelser.

Fakta

Sanktionsavgift

Sanktionsavgift och böter – vad är skillnaden?

En sanktionsavgift är en avgift, medan böter är ett straff man döms till i domstol. Att bryta mot en bestämmelse som är belagd med böter ses som en kriminell handling. Ett sådant arbetsmiljöärende hanteras därför av polis och går sedan vidare till åklagare och domstol.

Källa: Arbetsmiljöverket

Artikeltaggar

ArbeteArbetsmiljöverketBrott, lag och rättBöterDegerfors kommunDomstolarKarlskogaKarlskoga kommunTransportstyrelsenÅklagareÅtgärder

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.