Det ansträngda ekonomiska läget ställer till det för kollektivtrafiknämnden som behöver spara pengar.
Ett av förslagen är att glesa ur trafiken på linje 500 mellan Karlstad, Kristinehamn och Karlskoga.
– Förhoppningsvis väljer de att glesa ur trafiken på tider där det redan går tåg, säger kommunens planeringschef Kalle Alexandersson.
Nyligen kunde NWT berätta att kollektivtrafiknämnden blöder pengar. Vid maj månads utgång pekade prognosen mot ett underskott på 95 miljoner kronor vid årets slut.
Under tisdagen enades därmed en i stort sett enig kollektivtrafiknämnd om att höja en del priser och göra en del förändringar i trafiken för att sänka kostnaderna.
En av de linjer som kommer att drabbas av neddragningar lagom till tidtabellsskiftet i december är sannolikt linje 500 mellan Karlstad, Kristinehamn och Karlskoga.
I underlaget till beslut framgår det att det finns en oro för platsbrist när trafiken på linje 500 mellan Karlstad och Kristinehamn dras ner.
– Vi får följa vad det blir för effekter. Det är inte så att det blir timmestrafik i sin helhet. Vi får följa var det landar och hur bra vi är på att styra om till andra trafikslag, säger nämndordföranden Elisabeth Björk (V).
Sträckan mellan Karlstad och Kristinehamn trafikeras även av andra bussoperatörer och tåg.
Från början föddes linje 500 som en lokal angelägenhet, men linjen blev snabbt en stor framgång och implementerades senare i Värmlandstrafiks ordinarie linjenät.
Misslyckad synk
Planeringschefen Kalle Alexandersson säger att Värmlandstrafik länge har jobbat med olika trafikslag separat utan att se till helheten, trots kommunens påstötningar. Kristinehamns kommun har till exempel verkat för att man ska synka den västgående trafiken mot Karlstad med den östgående dito mot Örebro utan att lyckats.
– Från kommunens sida ser vi inte att det är några problem om neddragningen i busstrafiken sker på tider då det också går tåg. Vi vill gärna prioritera tågtrafiken, och ser därför inte 500:an som helig. Men att vi har goda förbindelser med till exempel universitetet i Karlstad är naturligtvis viktigt, säger Kalle Alexandersson.
Han är inte förvånad över att regionen tvingas agera.
– Man har ett ekonomiskt läge som är besvärligt, säger han.
Lokalt nytänk
Exakt hur de nya förändringarna kommer att se ut i verkligheten är än så länge okänt, och den nya tidtabellen träder alltså inte i kraft förrän i december 2023.
En förändring som dock är klar och som NKP tidigare har berättat om är att linjenätet för stadstrafiken i Kristinehamn görs om i grunden i december. Här kan man också ana att ett nytänk när det gäller kollektivtrafiken är under uppsegling även på lokalnivå.
– Vi har skrotat idén om att alla stadsbussar ska synkas med linje 500. Vi tror inte att folk reser så, säger Kalle Alexandersson.
För övrigt innebär kollektivtrafiknämndens beslut att en enkelbiljett i tätort blir fem kronor dyrare i alla resenärskategorier, att priset för övriga enkelbiljetter höjs med två kronor i alla resenärskategorier samt att priset för flex 10/60 höjs med 50 kronor i alla resenärskategorier.
Alla höjningar gäller från och med den 1 september. Enligt förslaget ska det här öka intäkterna med 12 miljoner per år.