Hoppa till huvudinnehållet

Samlare gillar arbetshästar på hjul

Publicerad:
För Mats Karlsson är gamla traktorer en rolig hobby. Med åren har trotjänarna dessutom stigit rejält i värde. Här kör han sin Bison 470 I.
För Mats Karlsson är gamla traktorer en rolig hobby. Med åren har trotjänarna dessutom stigit rejält i värde. Här kör han sin Bison 470 I. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Mats Karlsson äger dussinet gamla traktorer – nästan alla av det svenska märket Volvo BM. Dyrgripen är ett exemplar av modellen 814. En veteran som kan betinga uppemot sexsiffriga belopp.

Inte bara gamla veteranbilar lockar fordonsentusiasterna numera. Volvo BM:s olika traktormodeller är som en påse smågodis för alla som gillar arbetshästar på hjul. Och samlarna är många.

Mats Karlsson utanför Nyköping är en av dem, han har ett helt gäng svenska trotjänare. Det är snart 20 år sedan den första traktorn tog plats i hans garage. Röda, gröna och gula skiner de i kapp i solen.

–  Jag vet inte varför traktorer har blivit så poppis, men för mig är det en kul hobby. Det är roligt att skruva, lösa problem som uppstår och förstås att köra, säger han.

Fina exemplar av Volvo BM 814 skapar ofta habegär hos samlare.
Fina exemplar av Volvo BM 814 skapar ofta habegär hos samlare. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Förutom att han använder sitt allra första inköp – en Volvo BM 650 – som brukstraktor för att köra sin Volvo Grävmaskin med, så åker han på utställningar och motorträffar. Många tittar en extra gång när han tar med sin Volvo BM 814.

–  Den tillverkades i få exemplar och det finns inte så många kvar. Den ser tuff ut, har en stor motor på 140 hästar och var en stordragare på sin tid. Sista exemplaret tillverkades 1979, samma år som min. Modellen börjar bli riktigt värdefull. En fin 814 har sålts på auktion för 720 000 kronor.

Mats Karlssons Bison 470 I gjordes i ordning av förra ägaren till det här fina skicket.
Mats Karlssons Bison 470 I gjordes i ordning av förra ägaren till det här fina skicket. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Han passade på att skaffa sin innan priserna rusade i väg uppåt. Men 814 är ändå den traktor han betalat mest för av dem han köpt. Å andra sidan har de 75 000 kronor han la ut för några år sedan visat sig vara en god investering. I slutet av 1970-talet kostade en ny 814 ungefär 160 000 kronor i dagens penningvärde, har tidningen Traktor Power räknat ut.

Varför har du fastnat för just de svenska traktorerna?

–  De är större och rejälare än äldre Ford och Ferguson. Kanske är det också för att Volvo är ett litet märke jämfört med de från övriga världen. Det tillverkades totalt ungefär 350 000 traktorer av alla Volvomodeller, jämfört med exempelvis drygt en halv miljon Grållar, som bara är en av Fergusons modeller.

Veterantraktorer har blivit populära under senare år och lockar många samlare.
Veterantraktorer har blivit populära under senare år och lockar många samlare. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Mats Karlsson är elektriker och hittar ibland intressanta samlarobjekt när han är ute och jobbar på olika gårdar. Hans andra inköp var en Volvo T 425 Krabat.

Den lilla traktorn är som en röd smällkaramell, helrenoverad av Mats Karlsson och i finfint skick.

–  Den hämtade jag i Simrishamn. En kompis till mig skulle köpa en grej där och jag tog med min lastbil för att hjälpa honom. Där fanns ”Krabaten” som jag köpte direkt. Nu är den en är en av mina favoriter.

Det är roligt att skruva, lösa problem som uppstår och förstås att köra.
Mats Karlsson

Röda Krabat såldes av Volvo samtidigt som en likadan traktor – fast grön – med namnet Terrier av Bolinder-Munktell fanns på marknaden. Volvo hade köpt traktortillverkaren och det var ett och samma företag – BM Volvo. Men så länge återförsäljarorganisationerna var åtskilda fick samma traktormodell olika namn och färg beroende på ursprung.

”Helrenoverat eller med patinan kvar? Jag är lite mittemellan”, säger Mats Karlsson.
”Helrenoverat eller med patinan kvar? Jag är lite mittemellan”, säger Mats Karlsson. Foto: Jonas Ekströmer/TT

I Mats Karlssons samling finns även två traktorer som inte är svensktillverkade. Han har tagit över dem från sin pappa. En MAN-traktor från 1957 med fyrhjulsdrift och en Farmall BMD. Den sistnämnda har en speciell historia.

–  En bonde använde den för att lyfta med i skogen och dog när han fick en stock i huvudet. Traktorn var i dåligt skick och pappa köpte den av änkan för några hundralappar. Efter några år gav pappa bort den men när den nya ägaren fick en stroke fick pappa tillbaka den. Och nu är den min.

Den är udda på två sätt, dels för att den är dieseldriven och dels för att den heter BMD. Bokstäverna fick senare bytas till EMD i Sverige eftersom den första bokstavskombinationen var för lik BM i Volvo BM. Man ville inte att de två traktormärkena skulle blandas ihop.

Anna Björe / TT

Fakta

Olika märken på svenska traktortillverkare

+ 1932 bildades AB Bolinder-Munktell i Eskilstuna, ofta förkortat BM, genom en sammanslagning av de båda mekaniska verkstäderna Bolinders och Munktells.

+ Bolinder-Munktell köptes sedan upp av Volvo år 1950 och då blev namnet BM Volvo.

+ Tillverkningen av traktorer fortsatte på varsitt håll på grund av skilda återförsäljarorganisationer.

+ 1972 ändrades märket på traktorerna till Volvo BM och företaget bytte till samma namn 1 mars 1973.

Källa: Riksarkivet

Artikeltaggar

AuktionerBolinder-MunktellBolindersEskilstunaFarmallFastigheterFordHobbyMats KarlssonMotorNyköping

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.