Snart skärps reglerna för förare och passagerare i A-traktorer. Reglerna tillkommer av säkerhetsskäl och kommer även underlätta för polisen vid kontroller. Klara Axelsson från Karlskoga är en av alla förare av A-traktorer som de nya reglerna gäller för.
– Det påverkar inte mig så mycket. De flesta jag känner har egna A-traktorer och det är ändå Ida (kusinen) som oftast åker med mig, säger Klara Axelsson.
Hon har haft körkort och A-traktor sedan oktober 2022. Den allvarligaste incidenten är att hon glidit ner i diket en gång, men hon vet andra som varit med i mer allvarliga olyckor.
I november aviserade regeringen att man, efter ett antal tragiska olyckor med A-traktorer, gett infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson i uppdrag att se över regelverket för den här typen av fordon.
I maj kom det första förslaget som innebär att det inte längre är frivilligt att sätta på vinterdäck på A-traktorer. En månad senare publicerades de nya, skärpta reglerna för framförandet av A-traktorer som nu kommer börja gälla vid sommarens slut.
– De regler som vi nu inför skickar tydliga signaler till ungdomar som kör A-traktor och underlättar även för polisen som ska övervaka att A-traktorn framförs på ett säkert sätt. Regeringen har redan tidigare aviserat att vi vill införa krav på vinterdäck och nu går vi vidare med ännu fler åtgärder för att öka trafiksäkerheten och värna A-traktorn, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson i ett pressmeddelande.
Säkerhetsbälten
Med de nya reglerna får man inte längre åka fler än en passagerare i flesta fordon, då regelverket säger att passagerare ska färdas på en plats som är avsedd för det och det får endast sitta en passagerare på en sådan plats.
Dessutom måste både förare och passageraren vara bältade.
– Det känns vettigt för det ger en mer säkerhet, säger Klara och menar att tidigare har det suttit ganska många passagerare i en del A-traktorer.
Mopedbilar
Även hastighetsbegränsningen förtydligas då det tidigare stått att fordonet inte får vara konstruerad för att kunna köra i mer än 30 kilometer i timmen. I den nya lagtexten står det att högsta tillåtna hastighet är 30 kilometer i timmen. Det innebär i praktiken att föraren inte ens kan lägga i friläge och rulla fortare än den hastigheten.
Utan att opponera sig mot bestämmelsen tycker ändå Klara att det är konstigt att man reglerar A-traktorerna till 30 kilometer i timmen och samtidigt så får mopedbilar framföras i 45 kilometer i timmen.
– A-traktorer är ändå rejält byggda fordon, en mopedbil är i princip tillverkad i plast. Ur säkerhetssynpunkt för föraren borde det vara värre, säger hon.
Ändringarna som träder i kraft 31 augusti gäller för de som färdas i bilar som är ombyggda till traktorer, således berörs inte exempelvis jordbrukstraktorer, grävmaskiner eller liknande traktorer av de nya reglerna.