Hoppa till huvudinnehållet

”DIF en sovande jätte för att utveckla företag och tillväxt”

Publicerad:
Reporter Jonas Klint
Jonas Klint
jonas.klint@nwt.se
Fredrik Rakar menar att Degerfors IF kan bidra mycket mer till lokal och regional tillväxt, om det omgivande samhället hoppar på tåget.
Fredrik Rakar menar att Degerfors IF kan bidra mycket mer till lokal och regional tillväxt, om det omgivande samhället hoppar på tåget. Foto: Lisa Olaison

Degerfors IF ger företagarna på orten möjligheter till nätverkande, marknadsföring och affärer.

Men DIF skulle kunna spela en ännu viktigare roll, menar klubbledningen.

– Vi skulle kunna vara en arena för en oerhörd tillväxt och regional utveckling om fler kopplades på, säger Fredrik Rakar.

Degerfors IF är guld värt för företagen: ”Motorn i samhället”

DIF:s ordförande Fredrik Rakar är doktor i sociologi och har internationell bakgrund som forskare och konsult inom offentlig förvaltning och organisationsutveckling.

Efter att ha bott och arbetat på många olika ställen i världen hamnade han i Degerfors där han sedan 2020 varit DIF:s ordförande. Han har under den tiden varit med om en snabb tillväxtresa där klubbens omsättning gått från 17 miljoner kronor till 70 miljoner nu under den tredje allsvenska säsongen i rad.

Föreningen överpresterar

Han är imponerad över föreningens sätt att fungera och engagera i Degerfors.

– Jag har fortfarande inte förstått hur den kan leverera så mycket med så lite resurser. Den fungerar långt över sina förutsättningar.

Engagemanget från de ideella krafterna, som alltid varit starkt, är ovärderligt, menar han.

– De senaste åren i allsvenskan har vi också kommit ifatt när det gäller det mer strukturella. Där har Lars (Weman, klubbchef) varit en väldigt viktig pusselbit.

Klubbchefen Lars Weman var tidigare gymnasierektor, och Fredrik Rakar är internationellt meriterad forskare inom organisationsutveckling. Tillsammans med det övriga teamet på kansliet arbetar de med att göra DIF till en del av infrastrukturen i lokalsamhället med stark koppling till skolan, besöksnäringen och övriga näringslivet.
Klubbchefen Lars Weman var tidigare gymnasierektor, och Fredrik Rakar är internationellt meriterad forskare inom organisationsutveckling. Tillsammans med det övriga teamet på kansliet arbetar de med att göra DIF till en del av infrastrukturen i lokalsamhället med stark koppling till skolan, besöksnäringen och övriga näringslivet. Foto: Lisa Olaison

En utmaning för ledningen är att skapa en ännu mer affärsmässig och professionell organisation som kan konkurrera i den pengastinna elitfotbollsvärlden, samtidigt som man behåller föreningens själ och engagemanget från alla frivilliga degerforsare.

– Jag tycker att vi är i väldigt bra form. Vi har strukturerat om oss så att vi kan möta vikten av 70-100 miljoner kronor utan att drunkna. Tillsammans med det omgivande samhället ska vi bli ännu bättre på att skörda de fantastiska tillgångarna för att öka tillväxt och regional utveckling.

Rakar har själv märkt vilka möjligheter varumärket Degerfors IF öppnar i jobbsammanhang.

– Det spelar ingen roll vilken typ av möte det är eller hur många som är med, alla har en relation till Degerfors och den relationen är fotboll. Direkt öppnas det någonting i kommunikationen.

Är det värt mycket?

– Det är obetalbart. Det vet alla som försöker hålla ett säljmöte; att ha den bryggan och att nå in, och personligt beröra med någonting, det har ett stort värde. Det här är oavsett om man är engagerad i fotboll eller inte, det blir direkt en positiv konnotation.

Fredrik Rakar menar att det omgivande samhället i form av kommuner och regioner, och även de större exportföretagen i regionen, borde bli bättre på att se och använda sig av kraften i den populära fotbollsklubben.

– Det som förundrar mig är hur underutnyttjat det här är.

Fredrik Rakar säger att han fortfarande försöker förstå hur DIF kan göra så mycket med så begränsade resurser. ”Föreningen fungerar långt över sina förutsättningar” säger han.
Fredrik Rakar säger att han fortfarande försöker förstå hur DIF kan göra så mycket med så begränsade resurser. ”Föreningen fungerar långt över sina förutsättningar” säger han. Foto: Lisa Olaison

15 gånger varje säsong spelas det allsvensk fotboll på Stora Valla, som man kan följa via live-stream var som helst i världen. Det är ett skyltfönster ut mot världen som fler skulle kunna utnyttja, menar Rakar.

– Vi är ganska fast i en traditionell bild av oss där företag sponsrar lite och ser sina fördelar med det. Jag tror att vi skulle kunna vara en arena för oerhörd tillväxt och regional utveckling för så många fler, om fler kopplades på.

Få besökare övernattar

Besöksnäringen skulle kunna dra större nytta av att det kommer publik till matcherna. I dag stannar inte många besökare över natten, men om det fanns välpaketerade bed and breakfast-erbjudanden skulle man kunna få fler att övernatta, tror Rakar med en passning till företag, branschorganisationer och näringslivsutvecklare i offentlig tjänst.

Länstrafiken skulle kunna utnyttja matcherna för att driva ”ta bussen i stället för bilen”-kampanjer, lägger han till.

– Och vi har Sveriges enda fotbollsmuseum som är helt outnyttjat. Det är världens största sport, och vi har fullt med grejer. Men ingen gör något med det. Inte kommunen, inte regionen, och vi har inga pengar att göra något av det.

När han ändå är igång nämner han yrkesutbildningar i regionen, till exempel inom restaurang, som skulle kunna vara på plats och visa upp sig genom att laga något roligare än varmkorv.

Lars Weman och övriga teamet i klubbledningen kämpar med att ta in lite av avståndet till de rika storstadsklubbarna. Omsättningen behöver fortsätta att öka, säger han. Att hänga sig kvar i allsvenskan är av högsta vikt för klubbens ekonomi.
Lars Weman och övriga teamet i klubbledningen kämpar med att ta in lite av avståndet till de rika storstadsklubbarna. Omsättningen behöver fortsätta att öka, säger han. Att hänga sig kvar i allsvenskan är av högsta vikt för klubbens ekonomi. Foto: Lisa Olaison

När det gäller den politiskt laddade frågan om ny läktare, hur den ska utformas och vad den får kosta, hade det funnits möjligheter för en regionalt välbekant börsjätte inom träindustrin att bygga en modern konstruktion i korslimmat trä och visa världen hur vi i Värmland bygger förnybart, menar Rakar.

Hjälpa företag att rekrytera

Han nämner också de stora försvarsindustriföretagen i Karlskoga som kämpar med kompetensförsörjningen. De skulle kunna utnyttja DIF:s starka varumärke i sina rekryteringskampanjer. Det finns andra allsvenska klubbar som testat det.

– Jag vet att Östersund har jobbat tillsammans med deras arbetsmarknad, där man på bortamatcher når jämtlänningar i förskingringen. Man når människor som är trötta på storstaden. Vi spelar de flesta av våra bortamatcher i storstäder där det finns folk som kan tänka sig att flytta.

Företag som vill bjuda kunder, leverantörer eller personal på något extra har en unik möjlighet på Stora valla, menar Fredrik Rakar. Här följer man bekvämt den allsvenska dramatiken strax intill planen.
Företag som vill bjuda kunder, leverantörer eller personal på något extra har en unik möjlighet på Stora valla, menar Fredrik Rakar. Här följer man bekvämt den allsvenska dramatiken strax intill planen. Foto: Lisa Olaison

Ge några exempel på hur till exempel Saab Dynamics i Karlskoga skulle kunna utnyttja er?

– I Sverige har det de senaste 10-15 åren bildats en myt om att man måste bo i städer för att uppleva något meningsfullt på fritiden. Det är bara en myt, men för att hjälpa till att tvätta bort den myten är vi gärna med i deras rekryteringskampanjer. Man kan också tänka sig att vi under våra bortamatcher bjuder in brett till rekryteringsforum där de kan visa upp sig.

En sovande jätte

– Vi behöver få perspektiv på vilka möjligheter som ligger och slumrar. Just nu är det en sovande jätte. Vi gör ett strålande jobb, vi har en fantastisk marknadsavdelning, företagen är engagerade och så vidare, men vi är fortfarande på en väldigt basal nivå i förståelsen av vad det här kan ha för impact regionalt.

Bredden viktig

Han betonar att när man pratar om Degerfors IF är herrarnas A-lag bara fem procent av den totala verksamheten. Bakom klubbmärket finns också framgångsrika damlag, 400 barn och unga och en akademi som förser det lokala fotbollsgymnasiet med elever. Föreningen satsar även på e-sport och parafotboll för personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Stora valla med träningsplaner är en mötesplats för många av kommunens barn, ungdomar och vuxna som antingen är aktiva, ledare eller andra som kommer hit på fritiden och hjälper till på tusen olika sätt.

Degerfors IF:s ordförande Fredrik Rakar framför en av logerna på arenan som företagare utnyttjar för att göra trevliga aktiviteter utanför arbetstid.
Degerfors IF:s ordförande Fredrik Rakar framför en av logerna på arenan som företagare utnyttjar för att göra trevliga aktiviteter utanför arbetstid. Foto: Lisa Olaison

Meningsfull fritid

– Vi försöker verkligen använda vår styrka som vi har fått nu genom de allsvenska åren till att få med så många som möjligt i fotbollsfamiljen. För vi tror att de värdena som finns där, med meningsfull fritid och organiserad sysselsättning, är bra för alla.

Spelare från A-laget gör skolbesök där barnen får träffa sina idoler, och klubben är aktiv ute i lokalsamhället på många olika sätt. Det behöver inte alltid handla om fotboll. Föreningen har bland annat börjat engagera sig i läxhjälp.

– Hela syftet med den här övningen är att förbättra för Degerfors med omnejd. Det är vårt mål. Sättet att göra det är att elit och bredd berikar varandra, säger Fredrik Rakar.

Läs också:

Degerfors IF är guld värt för företagen: ”Motorn i samhället”

Artikeltaggar

BesöksnäringDegerforsDegerfors IF HerrFredrik RakarFöreningslivKarlskogaNäringslivOrganisationerSaab DynamicsStora VallaTillväxt

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.