Sommarens omfattande banarbeten på Värmlandsbanan förbi Degerfors är nu klara. Både SJ och Tågab meddelar att man nu återgått till ordinarie tidtabeller.
De stora banarbeten längs linjen under sommaren har resulterat i längre restider och färre avgångar, men nu kommer det att bli bättring.
Det är den tredje och sista etappen av spår- och växelbytet på Värmlandsbanan som nu är avklarad. Sträckan mellan Kristinehamn och Laxå förbi Degerfors har fått ny räls, nya sliprar och nya växlar. I den tredje etappen har drygt fem mil järnvägsspår bytts ut.
Eftersom arbetet är avslutat trafikerar tågen nu Degerfors som vanligt igen.
Från två till fem
SJ meddelar att man har utökat antalet direktavgångar på linjen Stockholm-Karlstad-Oslo från två till fem, måndag till fredag. Även direkttågen Karlstad-Stockholm har återupptagits. Operatören Tågab har också återgått till till ordinarie tidtabell.
”Stockholm-Karlstad-Oslo var innan pandemin en av de linjer inom SJ där resandet ökade som mest. Vår ambition har varit, och är även i framtiden, att ytterligare försöka öka antalet avgångar. Vi är väl medvetna om att smidiga, effektiva och hållbara resor underlättar för möten inom såväl näringslivet som bland privatpersoner, därför är det glädjande att vi nu kan återstarta trafiken till och från Karlstad” säger Martin Drakenberg, affärschef på SJ, i ett pressmeddelande.
11 mil
Efter upprustningen av tågrälsen har sträckan skarvfria spår som ger ett tystare tågresande. Fler tåg kan trafikera banan eftersom det har tillkommit nya mötesspår, man har renoverat stationer och byggt ett nytt resecentrum i Karlstad.
Sommaren och hösten 2022 fick de två första etapperna, Karlstad-Kristinehamn och Kil-Karlstad, nya järnvägsspår.
Nu när den sista delen av Värmlandsbanan har rustats upp har Trafikverket bytt ut totalt 11 mil järnvägsspår mellan Kil och Laxå .