Hoppa till huvudinnehållet

Saab i strålande originalskick

Publicerad:
Bilen är i ett strålande originalskick trots att den rullar cirka 400 mil om året. Inte ens någon ytrost syns, efter en omsorgsfull renovering.
Bilen är i ett strålande originalskick trots att den rullar cirka 400 mil om året. Inte ens någon ytrost syns, efter en omsorgsfull renovering. Foto: Peter Fredriksson

Snacka om att väcka uppmärksamhet. När Bengt Karlsson stannar med sin glänsande röda Saab kommer det ofta fram nostalgiker och undrar var han hittat den fina bilen.

–  I Trollhättan såklart, säger han glatt.

När Bengt Karlsson var 22 år köpte han en fabriksny röd Saab 96 V4 som byggdes om till rallybil. Samtidigt bestämde han sig för att skaffa en likadan och använda den till vardags, men efter det första nybilsköpet var han inte riktigt stadd vid kassa.

–  Så jag fick ändra mina planer och tänkte att jag kunde köpa en bättre begagnad Saab lite längre fram när jag hade råd.

Men åren gick och utbudet av fina röda V4:or blev allt mindre – de flesta rostade bort eller så gick de samma öde till mötes som hans eget nyförvärv, och blev till rallybilar.

Av en slump hittade han för några år sedan ett riktigt fint exemplar som var till salu. Bilen hade sålts av Saab-Ana i Trollhättan och hade bara rullat 11 000 mil.

–  Ja, det var en Trollhättanbil i dubbel bemärkelse. Jag slog till direkt, säger Bengt Karlsson som under de kommande åren ägnade en stor del av fritiden åt att renovera bilen från grunden.

Karossen blästrades och fick en ny toreadorröd lack, medan motorn och växellådan plockades ned i sina beståndsdelar. Bromsarna och all el sågs över medan Bengt Karlsson började nagelfara tillbehörsmarknaden.

Bland annat hittade han ny klädsel, originalemblem samt en glänsande kromgrill.

–  Visst har det tagit en hel del tid, men det har varit ett nöje. Nu är bilen i nästan samma skick som den jag en gång byggde om.

De enda avstegen från original är ratten och de så kallade fotbollsfälgarna. Men eftersom dessa fanns som originaltillbehör menar han att bilen är tidstypiskt och, med dagens mått mätt, väldigt försiktigt stajlad, precis som den såg ut på 1970-talet.

–  Det var många som ville ha en tjockare ratt på den tiden. Och fotbollsfälgarna ser roligare ut än de vanliga med navkapslar. Men självklart har jag kvar de ursprungliga fälgarna och ratten om jag skulle få lust att återställa den till samma skick som när den lämnade fabriksbandet.

96:orna såg dagens ljus för första gången 1960 och var då en vidareutveckling av föregångaren Saab 93. Den första större ansiktslyftningen skedde 1965 när bilen fick en ny front som dessutom förlängdes för att teknikerna skulle få plats med en större och modernare motor, i stället för den oljerykande tvåtaktaren.

Efter en noggrann utvärdering av flera alternativ bestämde man sig för en V4-motor på 1,5 liter från Ford.

Bengt Karlsson konstaterar att Saabs äldre modeller brukar förknippas med körglädje trots en måttlig motoreffekt – denna är inget undantag.

Den sävliga accelerationen gör den knappast till en rödljusraket, men så fort vägen börjar svänga går det att köra fortare med den än med många moderna bilar, och det är just det som är själva tjusningen.

Till skillnad från många andra ägare av veteranbilar försöker Bengt Karlsson köra så mycket han kan. Efter motorrenoveringen har det blivit cirka 5 000 mil, och det har varit billiga. Enligt den egna körjournalen är bensinförbrukningen väldigt låg, i snitt rör det sig om 0,65 liter milen.

–  När jag renoverade motorn såg jag till att konvertera den till blyfri bensin för att slippa hålla på att blanda i blyersättningsmedel vid varje tankning.

Peter Fredriksson/TT

Rent och snyggt under huven, där ett kraftpaket på hela 65 hästkrafter ruvar.
Rent och snyggt under huven, där ett kraftpaket på hela 65 hästkrafter ruvar. Foto: Peter Fredriksson
Marknadsförarna lyfte fram Saab som ett val för den förnuftige föraren.
Marknadsförarna lyfte fram Saab som ett val för den förnuftige föraren. Foto: Peter Fredriksson
Förarna av andra bilmärken fick ofta se Saabarnas baklyktor, speciellt på kurviga vägar.
Förarna av andra bilmärken fick ofta se Saabarnas baklyktor, speciellt på kurviga vägar. Foto: Peter Fredriksson
Bengt Karlsson.
Bengt Karlsson. Foto: Peter Fredriksson
Marknadsförarna lyfte fram Saaben som ett val för den förnuftige föraren.
Marknadsförarna lyfte fram Saaben som ett val för den förnuftige föraren. Foto: Peter Fredriksson
V4-motorn kommer ursprungligen från Ford Taunus.
V4-motorn kommer ursprungligen från Ford Taunus. Foto: Peter Fredriksson
Bilen är i ett strålande originalskick trots att den rullar cirka 400 mil om året. Inte ens någon ytrost syns, efter en omsorgsfull renovering.
Bilen är i ett strålande originalskick trots att den rullar cirka 400 mil om året. Inte ens någon ytrost syns, efter en omsorgsfull renovering. Foto: Peter Fredriksson
Bilen är i ett strålande originalskick trots att den rullar cirka 400 mil om året. Inte ens någon ytrost syns, efter en omsorgsfull renovering.
Bilen är i ett strålande originalskick trots att den rullar cirka 400 mil om året. Inte ens någon ytrost syns, efter en omsorgsfull renovering. Foto: Peter Fredriksson

Saab 96 V4 -73

Saab 96 V4 -73

+ Saab 96 tillverkades av Saab 1960–1980. V4:an kom till 1967 års modell.

+ Fordonet är framhjulsdrivet och har en effekt på 65 hästkrafter.

+ Den har fyra växlar med golvspak, skivbromsar fram och trumbromsar bak.

+ Bilen väger 980 kilo, är 420 centimeter lång och 159 centimeter bred. (TT)

Artikeltaggar

FordMotorPeter FredrikssonRenoveringarSaabTeknikTrollhättanV4

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.