Hoppa till huvudinnehållet

Jasplan orsakade trafikstockning – kö för att se flyguppvisning

Publicerad:
Det stora dragplåstret var helt klart Jasplanets flyguppvisning.
Det stora dragplåstret var helt klart Jasplanets flyguppvisning. Foto: Maiken Kettil Schough

Trafikkaoset var ett faktum när Örebro Airport hade flygplatsens dag under lördagen. Kön ringlade sig lång ut på motorvägen och trafikstockningen märktes i båda riktningar. De som tog sig fram fick dock lön för mödan.

Redan innan öppningen var kön med bilar lång till Örebro Airport. De som inte var tidigt ute fick sitt tålamod prövat då en hel del besökare fastnade i bilkö. Från Norrbottens flygflottilj, F 21, kom stridspiloter och flygtekniker och det var helt klart det stora dragplåstret.

– Vi gillar plan, säger Benjamin, 12 år, och genast får han medhåll av sina tre kompisar.

De har kommit speciellt för att se två plan.

Milo, 13 år, Benjamin, 12 år, Sander 10 år, och Vincent, 12 år, var på plats för att se Jasplanen och DC3:an.
Milo, 13 år, Benjamin, 12 år, Sander 10 år, och Vincent, 12 år, var på plats för att se Jasplanen och DC3:an. Foto: Maiken Kettil Schough

– Vi är här för att se Jasen och DC-3:an, säger Vincent, 12 år, Sander, 10 år och Milo, 13 år.

Deras intresse för flygplan går inte att ta miste på. Utrustade med systemkameror står de längst fram vid avspärrningsbanden för att komma så nära så möjligt där ett av Jas-planen står uppställda.

– DC-3:an landar 11.50, säger Vincent medan Sander plockar upp mobilen för att kontrollera dagens schema.

Jasplanet får bränslepåfyllning.
Jasplanet får bränslepåfyllning. Foto: Maiken Kettil Schough

Med dagens stora dragplåster, Jasen, eller Jas 39 Gripen som den egentligen heter, har det också kommit ett antal stridspiloter och flygtekniker.

– De här grabbarna är tillbaka i Luleå på en timme och då har vi andra knappt hunnit sätta oss i bilen hem, säger Håkan Johansson som är en av två tekniker som är med under dagens flyguppvisningar.

Han utgår från Uppsala och att följa med ut på uppvisningar är något som han verkligen uppskattar.

– Det är jätteroligt och det kommer många frågor. Bara på en halvtimme har jag fått tre frågor om hur man blir pilot eller flygtekniker.

"Det är omväxlande att jobba som flygtekniker", säger Håkan Johansson, flygtekniker från Uppsala.
"Det är omväxlande att jobba som flygtekniker", säger Håkan Johansson, flygtekniker från Uppsala. Foto: Maiken Kettil Schough

Att bli flygtekniker som Håkan är inget som man blir i en handvändning.

– Jag har hyllmeter med kurslitteratur och de små hemma brukar fråga om jag verkligen har läst alla böckerna i hyllan, säger Håkan och skrattar.

Har du följt med upp i ett Jasplan någon gång?

– Nä, det skulle jag inte klara, säger Håkan sanningsenligt och tillägger:

– Men jag har följt med i SK 60:n.

Flygplatsens dag är ett sammelsurium av stora som små plan, brandkår, Bamse och folk i mängder. Självklart var också Karlskoga kommun, som är en av flygplatsens ägare, på plats med en av sina kanske mest entusiastiska ambassadörer, Anna Danielsson (M).

Det fanns många plan på plats under dagen.
Det fanns många plan på plats under dagen. Foto: Maiken Kettil Schough

– Det är så mycket och göra för kommunen och svårt att få folk så jag anmälde mig frivilligt att komma hit, säger hon.

Besökare kommer fram till kommunens bord inne i terminalen och Anna är snabb på att dela ut material om Karlskoga till passerande.

– Jag raggar folk till Karlskoga och det är jättekul. Det har varit mycket positiv respons och många undrar ”vad är det här”, säger hon glatt.

Artikeltaggar

Anna DanielssonBöckerFlygplanFlygplatserKarlskogaKarlskoga kommunModeraternaÖrebro flygplatsTeknikTrafik

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.