Snart blir det trafikförsäkringsplikt för de flesta elsparkcyklarna. Regeringen lägger ett lagförslag som föreslås träda i kraft den 23 december i år, och som bygger på ett EU-direktiv, enligt ett pressmeddelande.
Trafikförsäkring är i dag obligatorisk på motorfordon. Och det är ägaren som är skyldig att teckna försäkringen. Nu ska samma regler gälla även fordon som elsparkcyklar.
I praktiken innebär det att bolag som hyr ut elsparkcyklar samt privatpersoner som köper en elsparkcykel måste teckna försäkring.
För den som hyr innebär lagförslaget ingen förändring, mer än att det kommer att krävas en lösning för att användaren ska kunna ta del av försäkringsbeviset.
Bakgrunden är ett ökat antal olyckor.
"Antalet skador med elsparkcyklar har ökat under de senaste åren och regeringen ser därför behovet att skärpa reglerna och främja en säkrare användning", säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) i pressmeddelandet.
Enligt Transportstyrelsen omkom fyra personer samtidigt som totalt drygt 3 300 personer skadades i olyckor med elsparkcykel inblandad under förra året.
Fakta: Trafikförsäkringsplikt
Fakta: Trafikförsäkringsplikt
Trafikförsäkringen är obligatorisk för motordrivna fordon och ska tecknas av ägaren.
Alla personer som skadas vid en olycka med det försäkrade fordonet får ersättning för skada på person.
Nu föreslår regeringen att försäkringsplikten utökas till att även gälla olika typer av elsparkcyklar:
– Eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning, om det är konstruerat för en hastighet över 20 kilometer i timmen.
– Eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning, om det är konstruerat för en hastighet över 14 kilometer i timmen och har en nettovikt på minst 25 kilo.
Källa: Transportstyrelsen och regeringen