Dragkamp, handboll och Gammelgäddan var några av aktiviteterna som Strömtorpsskolans elever roade sig med under en hel skoldag. Det var dags för höstens tillsammansdag, där gymnasieelever var ledare.
Minst en gång om året, ofta både vår och höst anordnas en tillsammansdag på Strömtorpsskolan. Nyligen hölls den för fjärde året och i aktiviteterna höll, precis som förra året, elever från Degerforsgymnasiets barn- och fritidsprogram, årskurs 1 och 2.
– Vi samarbetar med gymnasiet och vi har även haft samarbete med Degerfors IF, då A-lagsspelarna varit här och spelat med barnen. Snart kommer dessutom DIF:s maskot Lava, säger Annika Konrad, mentor för årskurs 6, och berättar vad syftet med dagen är:
– Dels jobbar vi med värdegrund och barnen ska känna sig trygga tillsammans, så de små inte ska behöva vara rädda för de stora, dels för att bryta av då barn behöver röra på sig och även skapa gemenskap. Eleverna lär sig jättemycket en sån här dag.
Idrottslärare Anna Nordin berättar att man snart även ska ha en friluftsdag, fast då ute i skogen, där årskurs 6 ska vara med årskurs 3, årskurs 5 med årskurs 2 och årskurs 4 med årskurs 1.
– Där blir också olika stationer med aktiviteter och vi ska vara ute en halvdag. Det är första gången vi kör det upplägget, säger Nordin.
Roligaste aktiviteten
Då vi frågar eleverna vilka aktiviteter som är roligast på tillsammansdagen, så varierar svaren:
– Handboll, säger Dennis Herco medan Asma Norza tycker limbo.
– Jag vann limbon, jag har tränat för jag tycker det är kul och jag går på gymnastik, säger Svea Elfving.
Vera Karlsson och Majken Wigg tycker rockringarna där man körde ”sten, sax, påse” var roligast.
Det de flesta är överens om är att maten smakar bättre ute.
– Det är skönare att äta ute och mysigare, tycker Jakob Siraksa och de andra instämmer.
Hamburgare med bröd och festis serverades denna dag ute på skolgården.
Susanne Strömlund, lärare på barn- och fritidsprogrammet, berättar att gymnasiet har bra samarbete med grundskolorna i Degerfors.
– Det är väldigt viktigt att testa kunskaperna man lärt sig i bok, genom praktiskt arbete. Vi var här i fjol också och är även på Parkskolan vissa dagar. Snart har vi fem veckors praktik också, säger Ville Weiberg som går sista året på barn- och fritidsprogrammet.
– Det är jätteviktigt att barnen får göra något annorlunda och jätteviktigt för oss att veta hur det är att jobba ute med barn, tycker Birak Jabakhanji, som går i samma årskurs på gymnasiet.