Slussarna i Trollhättan är snart uttjänta. Nu har Trafikverket och Sjöfartsverket tagit fram två möjliga lösningar – man vill bygga en ny kanal.
Bygget kommer påverka hamnen i Kristinehamn, men möjligheten att undvika ett långt totalstopp i Vänersjöfarten tas emot positivt.
– Det är livsnödvändigt för sjöfarten att vi har fungerande slussar, säger vd för Vänerhamn Göran Lindström.
Trafikverket och Sjöfartsverket konstaterar att slussarna i Trollhättan är för gamla år 2030. De har därför tagit fram två olika alternativ på en sluss i nya kanaler genom Trollhättan. Det ena är alternativ syd, som beräknas ta åtta år att bygga för en kostnad på 4,6 miljarder kronor. Det andra alternativet, som är det som myndigheterna rekommenderar, är alternativ nord. Den kanalen beräknas ta fem år att bygga för en kostnad på tre miljarder kronor, enligt samrådsunderlaget.
Den första samrådsprocessen var 2021. Den nuvarande samrådsprocessen pågår mellan 11 september och 15 oktober. Att bygga om i den befintliga slussen ses som uteslutet då det skulle innebära totalstopp i sjöfarten.
– Kortfattat är vi nöjda med förslaget de kommit med för det är det förslaget som skulle påverka sjöfarten minst under byggperioden, säger Göran Lindström.
Enligt honom så kommer de nya slussarna vara bredare vilket är positivt för ekonomin.
– Tanken är att slussarna kommer vara längre och bredare. Så att man kan köra upp med större fartyg. Då borde sjöfarten bli konkurrenskraftigare eftersom man kan frakta fler ton till längre pris per tonkilometer med större fartyg.
Oavsett vilket av alternativen som det blir så kommer byggprocessen påverka sjöfarten.
– Det kommer bli ett antal stopp under byggperioden, men alternativ nord påverkar minst. Stopp i farleden har vi varit med om förr. Det har ju varit brobyggen i Göteborg och underhållsarbeten på slussarna, säger Göran Lindström.