Hoppa till huvudinnehållet

Året runt-däck till bilar sågas i ny studie

Publicerad:
Vinterdäck (på bilden) har ett däckmönster som är anpassat för snö och is. Arkivbild.
Vinterdäck (på bilden) har ett däckmönster som är anpassat för snö och is. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT

Året runt-däck till bilar marknadsförs som ett alternativ till sommar- och vinterdäck.

Men däcktypen är tydligt sämre vid snö och is än vinterdäck – och även sämre på torr och våt asfalt än sommardäck, visar en svensk studie.

Året runt-däck var tidigare en däckkategori som inte fanns på den svenska marknaden. Efter en regeländring tilläts däcktypen på vintern från och med 2019.

Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har i en unik forskningsstudie undersökt hur året runt-däcken står sig mot vinter- och sommardäck, genom att testa 14 olika året runt-däck på vintern och sommaren.

Inget vidare, skulle det visa sig. Året runt-däckens bromssträcka var i genomsnitt 10–30 procent längre på snö än det nordiska dubbfria vinterdäck som användes som referens. På is var bromssträckan 25–50 procent längre.

"Är trafikfarliga"

Trafiksäkerhetsforskaren Mattias Hjort på VTI förvånades av resultatet.

– Jag anade att de inte skulle vara lika bra som renodlade vinterdäck, men jag hade inte väntat mig att en del av dem skulle vara så pass dåliga på is, säger Mattias Hjort, som lett studien.

Året runt-däck med lågt rullmotstånd, som utvecklats för att ge lägre bränsle- eller elförbrukning, hade särskilt lång bromssträcka på is.

– En stor del av året runt-däcken som vi har testat är trafikfarliga på svenska vintervägar, speciellt när det blir isigt, säger Hjort.

Året runt-däcken var även sämre på torr och våt asfalt, med 5–30 procent längre bromssträcka än sommardäcket som användes som referens i studien.

Gummi och mönster

Svårigheten att tillverka ett däck för alla årstider ligger i att sommar- och vinterväglag ställer olika krav på gummiblandningen och däckmönstret. Vissa av däcken i testet var klart bättre på snö och is än på torr eller våt asfalt, och tvärtom.

– Det verkar som att olika däcktillverkare har valt helt olika sätt att se på saken. Vissa har tillverkat ett däck som är mer likt ett renodlat vinterdäck, medan andra har tillverkat något som är mer som ett sommardäck, säger Hjort.

Han rekommenderar de bilägare som redan har köpt året runt-däck att byta ut dem.

– Har man möjlighet att byta ut dem så tycker jag att man ska göra det. Jag tycker att man ska köra på vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren, säger Hjort.

Erik Widmark / TT

Artikeltaggar

MotorSnöVinterVTI

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.