Pandemin tvingade Ida Thunberg att lägga ner sin resebyrå i Degerfors och istället satsa på något helt annat, trots att hon egentligen varken orkade eller hade lust till det. I dag känner hon att den erfarenheten har varit lärorik.
Ida Thunberg har alltid älskat att resa. 2018 gjorde hon det till sitt jobb, då hon startade en resebyrå i Degerfors. Specialiteten var att skräddarsy paketresor till kunderna, en affärsidé som slog väl ut.
Hon berättar att företaget tog ordentlig fart våren 2019. Den efterföljande tolvmånadersperioden var succéartad.
– Det gick oväntat bra! Det var många som hade tyckt att det var ganska konstigt att starta en resebyrå i lilla Degerfors, men jag tror att det var för att det var just i Degerfors som det gick bra. Många kände till att jag hade rest mycket och tänkte väl att jag hade koll på det där.
Upphörde helt
Resebyrån såg ut att bli en riktig solskenshistoria, men då kom pandemin. Nästan över en natt upphörde nybokningarna av resor helt.
– Först var det en tid när man inte visste riktigt hur länge det skulle vara. Jag trodde att det kanske skulle bli någon månad eller två. Men efter bara några månader kände jag att det var kört.
Det började gå utför på riktigt när allt fler av kunderna insåg att det inte skulle bli någon resa och därför avbokade sina resor.
– Vi hade jättemycket bokningar hela 2020 och även in på 2021. Alla de resorna var tvungna att ställas in. Många kanske trodde att det värsta var att vi inte kunde sälja några nya resor, men det absolut jobbigaste var att boka av allt som redan var sålt. Det var jättemånga resor!
Ida Thunberg berättar att det är en mycket krånglig process att boka av resorna på ett korrekt sätt.
– Det är inte bara att klicka i en ruta, utan det måste göras enligt många regler för att det ska bli rätt.
Alla avbokningar innebar oerhört mycket arbete.
– Mars, april, maj och juni jobbade jag enbart med att försöka lösa det som redan var inbokat. Många kunder ringde, messade, mejlade och undrade vad som hänt med deras resa. Jag jobbade jämt, samtidigt som pengarna bara rann ut ur företaget.
Rasade ihop mentalt
Hon jämför läget då med att ha sålt kläder under ett helt år, bara för att året efter få alla kläder i retur och tvingas ge tillbaka pengarna.
– Det var precis så. Allt var klart, och till och med i många fall bokfört på året innan, så det blev väldigt krångligt redovisningsmässigt för att göra rätt. Dessutom var ett jättestort problem att det dröjde så länge innan jag fick tillbaka pengar från flygbolagen. Jag låg ute med hundratusentals kronor som jag var tvungen att betala tillbaka till kunderna.
Den enormt pressade situationen tog till slut knäcken på henne. När hon hade löst de mest akuta problemen kom verkligheten ikapp och hon rasade ihop mentalt.
– Jag kraschade helt sommaren 2020. Runt midsommar gick jag ut från lokalen och satte upp en lapp som det stod ”semesterstängt” på. Sedan kom jag inte tillbaka till lokalen förrän i oktober. Jag klarade inte att gå in där. Det var laddat med för mycket stress och press. Det var som att jag fysiskt inte kunde gå in.
Under hela sommaren var hon i princip sängliggande, med diagnosen svår depression.
– Det var en väldigt tung tid. Jag var utarbetad, i kombination med den ekonomiska stressen. Hyresavierna fortsatte ju att komma.
I början av hösten kontaktade hon hyresvärden och bad att få säga upp kontraktet för lokalen.
– Jag tänkte att det borde gå eftersom det var en så extrem situation. Min bransch var ju extremt hårt drabbad. Men jag fick inte säga upp kontraktet. Det blev ytterligare en press, eftersom jag visste att jag var tvungen att betala hyran i flera år. Jag låg hemma, helt oförmögen att göra någonting alls, och pengarna fortsatte att rinna ut. Det var jättetufft! Jag är inte den som gnäller särskilt ofta, men det här var en extremt tuff tid,
Hon funderade på hur hon skulle lösa situationen. Att under pågående pandemi hitta någon annan som skulle vilja ta över kontraktet på lokalen var inte att tänka på.
– Det var ju ingen startade något eller satsade då.
Lösa problemet
Under hösten började hon sakta må bättre, till stor del tack vare stort stöd från vården, familj och vänner.
– Jag hade turen att träffa en fantastiskt bra kurator, det betydde jättemycket. Jag började också vara ute mycket i skogen. I slutet av oktober orkade jag gå in i lokalen igen.
Då återstod att se hur hon skulle lösa problemet med att lokalen stod outnyttjad och bara kostade pengar. Hon var tvungen att ha någon typ av verksamhet för att kunna betala hyran, men att köra vidare som resebyrå var inte ett alternativ eftersom pandemin fortfarande lamslog hela resebranschen.
– Det enda jag kom på var att starta en butik. Det var det enda som gick att göra, vad skulle jag annars göra med så mycket yta?
Därefter behövde hon hitta på ett namn till butiken.
– Jag ville ha ett namn som på något sätt var en nystart. Då blev det ”Leva Livet”.
Ida Thunberg konstaterar att det är ett väldigt positivt och glatt namn – och att det inte alls stämde överens med hur hon mådde då.
– Men jag ville ha något livsbejakande, för det hade varit så otroligt mörkt så länge.
Den 14 november 2020 slog hon upp dörrarna till den nya butiken.
– Då var det i ganska liten skala och med få varor. Jag hade tänkt ut hur jag skulle lägga upp butiken och att jag ville satsa på varor som inte redan fanns på orten. Jag är ju väldigt lokalpatriotisk och ville fortsätta göra något för Degerfors.
Kände stödet
– Degerforsarna ställde upp, de kom och handlade inför jul. Jag kände stödet och tänkte att det här kanske kan gå.
Omställningen från att driva resebyrå till att vara butiksinnehavare var inte lätt.
– Det var en process som pågick i ungefär ett år. Det var inte så att jag mentalt bara bytte från ena dagen till nästa. Delvis berodde det på att jag fortfarande hade saker att hantera med resebolaget rent redovisningsmässigt.
Under de tre år som har gått sedan starten har hon sakta men säkert byggt upp verksamheten och har kunnat lägga allt mer fokus på butiken. I början handlade det om att hålla näsan ovanför vattenytan. Nu handlar det mer om att lägga upp strategier och hitta nya nischer att satsa på.
Det har varit hårt jobb hela vägen och hon känner att hon fortfarande inte riktigt är i fas, även om det ser betydligt ljusare ut i dag än det gjorde vid starten. Framför allt har butiken blivit en positiv plats för henne igen.
– På ett sätt saknar jag resebyrån, men där hade jag jobbat väldigt hårt, även före pandemin. Det var mycket jobb, mycket ansvar och stora summor pengar i omlopp. Det kändes helt naturligt då, men efter allt som hade hänt, med kraschen och depressionen, var det ganska skönt att hamna i en miljö som inte var så ansvarsfylld. Här säljer man lite leksaker och spel, står och småpratar och så är det inte mer med det. Det blir inte så mycket på ens axlar. Att sälja en resa är ett mycket större ansvar än att sälja ett pussel.
En lång resa
Hon är inte riktigt samma människa som innan hon kraschade. Hon konstaterar att hon i dag inte skulle klara att driva resebyrån med samma kraft och engagemang som hon gjorde före pandemin.
– Jag brukar säga att jag förlorade min superkraft att kunna jobba stenhårt hela tiden. Jag jobbar fortfarande ganska hårt – jag jobbar heltid, jag driver företag och har flera olika uppdrag – men det är inte samma tempo.
Det har varit en lång resa, som ännu inte är över. Den viktigaste lärdomen hon har tagit med sig är att hon klarar mer än hon tror.
– Jag har gått från det otroligt nattsvarta till att ha drivit upp den här butiken som i dag är en stor butik i centrum med ett brett utbud. Det är jag stolt över.
Att återgå till att driva resebyrå är inte aktuellt.
– Jag skulle inte vilja starta en sån verksamhet igen, i alla fall inte själv. Det var tungt att vara ensam ägare när krisen kom.
Men hon har ändå inte släppt resebranschen helt. Sedan någon månad tillbaka jobbar hon åt ett reseföretag, där hon bland annat sköter de sociala medierna.
– Det är superkul! Jag har fått ta ett litet steg tillbaka in i branschen, men utan att behöva ta någon risk. Det har fungerat jättebra! Vi har faktiskt pratat om att utöka samarbetet.
Mer hälsosamt
Hon tycker om att växla mellan olika uppdrag.
– Jag är inte riktigt typen som enbart kan jobba i en butik 9 till 18. Jag tycker om att vara här och jag älskar att träffa mina kunder, men ibland måste jag iväg och göra lite annat.
Känner du att ditt mentala tillstånd passar bättre med butikens namn i dag än det gjorde i början?
– Väldigt, väldigt mycket bättre! Då rimmade det egentligen inte alls, det var lite ”fake it ’til you make it” där ett tag. Men i dag mår jag jättebra! Jag trivs bra och saknar inte de där superkrafterna. De är – och ska vara – borta. Jag ska inte jobba så mycket som jag gjorde förut. Nu är det ett annat tempo, som nog är mer hälsosamt i längden.
Hon vill passa på att lyfta fram sina föräldrar.
– De har hjälpt mig otroligt mycket med butiken! De jobbar här än i dag och är en del av den här butiken. Trots att de är 73 år fyllda lägger de väldigt mycket tid och kärlek på både butiken och mig! Deras stöttning och hjälp har varit en förutsättning för att jag skulle kunna bygga upp butiken. Jag hade nog inte orkat annars. Jag har alltid varit nära mamma och pappa, men vi har kommit varandra ännu närmare.
Om Ida
Namn: Ida Thunberg
Ålder: 46
Bor: Degerfors
Familj: Sönerna Milo, 15 och Jack, 13. Katterna Izza och Kummin.
Gör: Äger butiken Leva Livet, är frilansjournalist, krönikör i KT-Kuriren och programledare på Cityradion.