Hoppa till huvudinnehållet

Däckkostnaden kan bli hög för elbilsägare

Publicerad:
Reporter Christer Wik
Christer Wik
christer.wik@nwt.se
Däckkostnaderna för elbilar kan dra i väg ordentligt för bilägarna eftersom slitaget av däcken är högre än på bensin- och dieselbilar.
Däckkostnaderna för elbilar kan dra i väg ordentligt för bilägarna eftersom slitaget av däcken är högre än på bensin- och dieselbilar. Foto: Anders Wiklund/TT

Elbilsförsäljningen fortsätter att stiga och låg i oktober på 37,6 procent av den totala bilförsäljningen.

Men en dyr utgift kan bli däcken. Elbilar är tyngre än andra bilar, har däck med mindre mönsterdjup för ökad räckvidd och har ofta högre effekt än bensin- eller dieselbilar.

Det gör att däckslitaget ökar.

Allt fler elbilar rullar på våra vägar. Under 2022 såldes det 95 035 rena elbilar i Sverige, vilket innebar en andel på 33 procent av den totala bilförsäljningen.

Den siffran ökade i oktober i år till 37,6 procent som motsvarar 9 408 bilar av totalt 25 016 personbilar. Det visar statistik från branschorganisationen Mobility Sweden.

Normalt sett är kostnaden för däck ingen jättestor utgift för en bilägare om man jämför med andra kostnader, men för dem som köper en elbil kan den dra i väg ganska rejält.

Det finns flera faktorer bakom det. En är att däcken på elbilar har mindre mönsterdjup än i vanliga bilar liksom speciella gummiblandningar och bakgrunden till det är att man vill minska rullmotståndet och därmed förlänga räckvidden per laddning.

Mindre mönsterdjup

Men mindre mönsterdjup leder till att däcken slits snabbare och det innebär även det faktum att elbilarna är tyngre på grund av sina batterier. Elbilarna har ofta dessutom större hjul som är ett annat sätt att få däcken att rulla lättare, något som också ökar kostnaderna.

En annan sak som gör att däckslitaget ökar är att elbilarna ofta har högre effekt än bensin- eller dieselbilar. En förklaring är att biltillverkarna har velat matcha Teslas sportbilar och när förarna trycker hårt på gas och broms slits däcken hårdare.

Tidningen Teknikens värld har tagit del av interna tester från däckbranschen som visar däck som har slitits ut efter mindre än 1 000 mils körning.

”Är katastrof”

– Det är ju katastrof! Detta handlar ju om bilägarnas pengar samtidigt som det är väldigt illa ur miljösynpunkt.

– Man är utlämnad som konsument med tanke på de specialanpassade däck som idag finns på många elbilar och som ska ge dem unika egenskaper, säger Magnus Johansson, ordförande för konsumentorganisationen Elbil Sverige.

Han berättar att man har fått en del frågor kring de höga däckkostnaderna från sina medlemmar.

– Några har dessutom drivit detta vidare till allmänna reklamationsnämnden.

Tror på lägre kostnader

Magnus Johansson tror dock att däckkostnaderna för elbilar kommer att sjunka framöver.

– Dels håller elbilarna på att bli lättare, dels är jag säker på att det kommer att komma in tredjepartstillverkare av däck som är billigare och håller längre än dagens när marknaden vill ha det, säger Magnus Johansson.

”Egentligen är det ingen skillnad på däckslitaget mellan elbilar och bensin- och dieselbilar, utan det handlar främst om körsättet. De som kör elbil trampar lite mer på gasen eftersom effekten och kraften är så stor”, säger Magnus Gustafsson vd på Autowåx i Karlstad.
”Egentligen är det ingen skillnad på däckslitaget mellan elbilar och bensin- och dieselbilar, utan det handlar främst om körsättet. De som kör elbil trampar lite mer på gasen eftersom effekten och kraften är så stor”, säger Magnus Gustafsson vd på Autowåx i Karlstad. Foto: Tommy Pedersen

På Autowåx i Karlstad som är återförsäljare av bland annat BMW har man en annan förklaring varför elbilar sliter mer däck än bensin- och dieselbilar.

”Handlar om körsättet”

– Egentligen är det ingen skillnad på däckslitaget, utan det handlar främst om körsättet. De som kör elbil trampar lite mer på gasen eftersom effekten och kraften är så stor. Och med ett större gasande och bromsande slits däcken hårdare när kraften ska ner i marken.

– Det brukar vara så i början efter att våra kunder har köpt en elbil. Men efter ett tag har de anpassat sitt körsätt och då går däckslitaget ner, säger Magnus Gustafsson, vd för Autowåx.

Artikeltaggar

AutowåxBMWElbilarKarlstadMagnus GustafssonMagnus JohanssonMobility SwedenTeslaTrafik

Så här jobbar KT-Kuriren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.